Alle taler om at gøre det, færre formår at gøre det – men i DFDS er det lykkedes at løfte afkastet på den investerede kapital til vel over 10 procent om året. Det bragte adm. direktør Niels Smedegaard op på en femteplads i Økonomisk Ugebrevs CEO-rating, og finansdirektør Torben Carlsen gør det endnu bedre i CFO-ratingen, hvor han får tredjepladsen. I dette interview fortæller han om, hvordan dyb involvering af medarbejderne har været en nøgle til succesen.
Da Torben Carlsen i 2009 blev finansdirektør i DFDS, havde selskabet en markedsværdi på under 3 mia. kr. Det var ikke nok til rigtigt at fange aktiemarkedets interesse. Men den er i høj grad kommet til, efterhånden som markedsværdien er vokset til over 20 mia. kroner.
”Der er selvfølgelig et element af held i det på den måde, at vi er i et segment, som ikke har været så udsat, som nogle af de mere globale segmenter har været det. Men vi fokuserer også meget på at træffe beslutninger, der skaber værdi. Tilbage i 2011/12, da vi havde et ROIC (afkast på investeret kapital. Red) på 4 procent, sagde vi, at vi i hvert fald skal op på 10 procent. Og at alt, hvad vi gør, skal drives af det. Der var en del skepsis overfor, om det kunne lade sig gøre for et shippingselskab. Men vi nåede det i 2015, og i dag er vi oppe på over 15 procent. Så vi kan se, at det fokus, vi har haft på det i hele organisationen, har båret frugt. Jeg tænker, at det også er baggrunden for, at vi nu bliver ratet slå flot,”
siger Torben Carlsen.
At få afkastet op var ikke noget, der skete blot ved, at man sad i direktionen og valgte aktiviteter til eller fra. Det budskab, der skulle ud i organisationen, var, at hver enkelt del af forretningen skulle leve op til afkastmålet.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 23/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.