Store danske virksomheder har i de seneste år frasolgt eller udskilt stribevis af aktiviteter for at satse på kernekompetencerne. Mange, herunder Danske Bank, den nye Mærsk transportgigant og Novo Nordisk, kan fokusere endnu mere i de kommende år. Meget tyder på flere frasalg de kommende år.
En stribe store danske erhvervsvirksomheder kan blive endnu mere rendyrkede globale specialister, selvom de allerede i de seneste år har frasolgt eller udskilt aktiviteter for mange milliarder kroner.
DONG Energy har netop frasolgt sine olie- og gasfelter for at kunne koncentrere sig mere om global offshore vindkraft. A.P. Møller-Mærsk vil udskille sine energiaktiviteter for at koncentrere sig om global containertransport og logistik, mens NKT Cables vil bryde med Nilfisk for at koncentrere sig om kabelproduktion. Andre selskaber som TDC, FLSmidth og Carlsberg har også i de seneste år frasolgt stribevis af aktiviteter for at koncentrere sig om deres kernekompetencer og kernemarkeder.
Tendensen er stærk. Frasalg og udspaltninger har i især de seneste fem år ændret afgørende på Danmarks største koncerner og på deres forretningsmodeller. Konsulentfirmaet McKinsey konstaterer i en særlig rapport at stadig flere virksomheder erkender, at ”beslutninger om hvilke forretninger, der skal sælges og hvilke der skal beholdes, gør en lige så stor forskel for et selskabs langsigtede værdi som beslutninger om, hvilke selskaber, der skal købes.”
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 22/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.