De første dage på børsen for nynoterede Conferize giver mindelser tilbage fra de glade dot.com. dage i start 00’erne, hvor nynoterede selskaber uden reel værdi blev pustet op på baggrund af en ”god historie” i et overophedet og oppustet aktiemarked, af urealistiske forventninger til dot.com. selskaberne, af ukritiske erhvervsmedier og af sælgende aktionærer, som på uansvarlig vis oversolgte deres investeringscase. Flere af ingredienserne ser vi nu igen med Conferize.
I dagene efter noteringen på Nasdaq First North er Conferize steget fra noteringskursen på otte til 35 for onsdag middag at falde tilbage omkring 25. Børsværdien af selskabet er ca. 340 mio. kr. Aktien har altså været firdoblet i forhold til noteringskursen, mens den skønnede markedsværdi ved noteringen var på 104 mio. kr.
Meget tyder på, at aktien alene er steget så meget på grund af et glohedt aktiemarked, urealistisk hybe og eufori skabt af selskabets ledelse og aktionærer (Lars Kolind) godt understøttet af erhvervsmedierne. Vi skal ikke gå meget i detaljer med udsagn fra selskabets forskellige markedsdeltagere, men kun i flæng nævne nogle eksempler: ”Conferize kan blive et nyt Skype”, ”Vi solgte aktien alt for billigt” , og ”aktien kan tidobles.”
Realiteten er, at selskabet hverken har et færdigudviklet produkt, en afprøvet forretningsmodel eller nævneværdig indtjening. Prospektets beskrivelse af, hvad provenuet på knap 35 mio. kr. skal anvendes til er meget overfladisk, og forretningsmodellen beskrives, som noget der skulle ligne Facebook, Linkedin og AirBnB. Grundlæggende er investeringscasen interessant, hvis der ikke mest var tale om – indtil videre – varm luft og drømmerier.
Salget af nye aktier er nemlig sket på et ekstremt tidligt stade i virksomheden udvikling. Og der er især solgt nye aktier på grundlag af nogle velkendte erhvervsfolk som har været gode til at hype deres historie – og det er sket i en grad, som er på grænsen til det uansvarlige.
Erhvervsmanden Lars Kolind, tidligere Falck chef Allan Søgaard Larsen og medstifter af succes’en Issuu, Martin Ferro-Thomsen har dygtigt beskrevet de fantastiske perspektiver i Conferize, som under alle omstændigheder står foran en meget, meget lang rejse, før der kan siges noget fornuftigt om forretningsmodellen overhovedet vil virke.
Casen Conferize er dog ikke mindst interessant som fænomen, idet det opståede hype efter noteringen indikerer, at investorernes risikovillighed nu er nået et stade, hvor alle man som ”ædruelig” investor virkelig skal til at passe på. Noteringen sker for de oprindelige investorer i Conferize på et optimalt tidspunkt, idet stemningen nu er så overophedet, og investorerne søger mode de gode historier, fordi der i den grad mangler investeringsalternativer på det traditionelle investeringsmarked. dette r dog også påfaldende, at bagmændene bag Conferize – modsat GreenMobility – ikke har kunnet få noget professionelle investorer med på vognen.
Selvom prospektet fra Confereize er relativt overfladisk, søges det at beskrive, hvad selskabet egentlig er, nemlig en venturecase. ”Conferize er en venture case, der rummer både risiko og stort potentiale. Med dette udbud og denne optagelse til handel får du muligheden for at være med som investor på rejsen. Der er ingen tvivl om, at markedet har brug for en gennemgribende forandring. Der er heller ikke tvivl om, at vi har et erfarent team med bl.a. to medstiftere, der har disruptet en lignende industri,” skriver stifter og hovedaktionær, Martin Ferro-Thomsen.
Prospektet beskriver også meget godt, at selskabet indtil videre bliot er en god idé, uden nogen form for proff of concep: På side 26 oplyses det, at ”selskabet er i udviklingsfasen, og genererer aktuelt ingen, eller kun meget lille, omsætning og ingen indtjening, hvilket primært kan henføres til Selskabets investering i de fortsatte udviklingsaktiviteter. Det er Ledelsens forventning, at Selskabets aktivitetsniveau vil vokse betydeligt i indeværende og de efterfølgende år i takt med at Selskabets udviklingsplan, vækst- og internationaliseringsstrategi realiseres (og på side 33):
”Et dedikeret mål i forretningsmodellen er derfor at tiltrække så mange eventarrangører (B2B) som muligt – for dermed at opnå en ”multiplikationseffekt” i antallet af brugere (B2C). Når massen af brugere er blevet stor nok, kan Selskabet begynde at kapitalisere på denne volumen (…) selskabet går således i markedet med et konkurrencedygtigt produkt, der i sin basisversion tilbydes uden beregning. Der er derfor ingen omkostninger for eventarrangører i at prøve Conferize EMS, hvorfor freemium modellen derfor ofte også anses som et stærkt salgsværktøj, da kundens beslutningsproces kan kortes ned til: Prøv vores produkt – og tilkøb først ekstra features, hvis du har behov for det.”
Kendere af eventmanager branchen, Økonomisk Ugebrev har talt med, er meget overrasket over den hype, der har været omkring Conferize. De har svært ved at se det banebrydende nye i konceptet, og de påpeger, at markedet allerede er ekstremt konkurrencepræget, med flere store globale event management selskaber, som er meget ekspansive.
Der sås dog heller ikke tvivl om, at det generelle marked for event management er i massiv vækst, og dette er også grunden til, at flere af de internationale event managementselskaber de seneste år er opkøbt af kapitalfonde.
De store internationale udbydere er blandt andet Cvent, som sidste år blev opkøbt for 1,6 mia. USD, svarende til otte gange omsætningen, af Vista Equity Partners. Den anden store internationale udbyder Eventbride ejes af blandt andet de professionelle investorer Sequoia Capital og T. Rowe Price. Det synes usandsynligt, at disse globale investeringsfonde ikke netop er gået ind i disse investeringer for at udvikle forretningerne, hvor de også har indtænkt muligheden for nye forretningsmodeller, som kan bredes ud til et større brugerpublikum.
For Conferize er den store mulighed, at de får skabt volumen, så de bliver et interessant opkøbsemne af de store. Det vil sandsynligvis kræve betydelige investeringer – og betydelig kapital, som de store internationale kapitalfonde råder over. Sandsynligheden for, at Conferize også skal hente ny kapital er meget stor på grund af forretningsmodellens karakter, hvor første test er, om selskabet overhovedet kan skabe volumen uden særlig brugerbetaling.
Grundlæggende er der altså meget, meget langt vej hjem for Conferize, og hvis de første 30 mio. kr. bliver skudt af de næste år, uden at der hentes den første succes, kan de blive mere end vanskeligt at hente næste runde kapital.
Herhjemme oplyser flere udbydere til Økonomisk Ugebrev, at de endnu ikke er stødt ind i Conferize som konkurrent på event management opgaver. Blandt udbydere findes Conference Manager, svenske Trippus og nemtilmeld.dk.