Med chefskifter og nye strategier reagerer Danmarks to største kapitalgrupper, Novo og Mærsk, på forandringer og svære markeder ved at blive mere konforme og shareholder valueorienterede. Men kan det koste på lang sigt at skrue ned for særpræget?
Når Lars Rebien Sørensen nu stopper som topchef for Novo Nordisk, har Danmarks to største kapitalgrupper begge i 2016 taget afgørende skridt i en dybtgående forandringsproces. Både A.P. Møllersfæren og Novo-sfæren har i 2016 demonstreret, at de er blevet mere utålmodige, og at deres tidligere så særprægede kulturer med langsigtet tænkning endegyldigt er ved at blive tilpasset normerne i den shareholder value-kultur, som i de sidste 20 år har præget de fleste børsnoterede selskaber.
Med de initiativer, som der er taget i A.P. Møller Holding-koncernen og i Novo A/S-koncernen, har de to grupper, der henholdsvis omfatter hovedvirksomhederne A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk reageret på et stigende pres fra flere sider. Presset er kommet fra både ejerfonde og fra eksterne aktionærer, men mest afgørende: Fra markederne.
Illusionen om særlig stabilitet er væk
For blot tre år siden fremstod både A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk som virksomheder, der gennem årtiers indsats havde erobret solide globale positioner på stabile, profitable vækstmarkeder. Denne tilsyneladende stabile position var også baggrunden for den stabile rolige udvikling, som virksomhederne kunne følge, når det gjaldt ledelse og struktur. Især i 2016 er det blevet klart, at deres markeder byder på mindre stabilitet og mindre vækst end tidligere forudset.
Når de to topchefer nu skiftes ud, skyldes det ikke, at de ikke har præsteret glimrende. Det skyldes nok så meget, at deres virksomheder må ind i nye faser, og at de var slidt op som symboler: Der var i (for) lang tid blevet talt om, hvem der mon skulle afløse Lars Rebien Sørensen. Og Nils Smedegaard Andersen, der i årevis havde bekendt sig til konglomerat og konstant effektivisering, kunne ikke overbevise med en ny strategi, da denne recept ikke længere viste sig tilstrækkelig.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 29.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.