Rationalet og visionen bag den kommende restrukturering af A.P. Møller-Mærsk er vigtigere, end om konglomeratet deles op i to, tre eller fem børsselskaber. Hvad markedet og analytikerne i virkeligheden efterspørger er: Hvordan ser Mærsk-virksomhederne fremtidens markeder og deres egne roller i markederne?
A.P. Møller-Mærsks store opgave bliver at tegne en ny vision for, hvordan koncernen det kommende tiår kan forme og tjene penge på fremtidens globale transportmarked. Fremtidsvisionen er vigtigere end de spørgsmål, der især optager medier og analytikere: Om koncernen splittes op i to, tre eller fem enheder, og om den nu vil købe til eller sælge fra.
Ja, i princippet bør visionen gå forud for omstruktureringen. Der er naturligvis ud fra et investorsynspunkt sunde argumenter for en opsplitning. Men den omstrukturering, der ventes offentliggjort inden udgangen af september, kan blive et skuffende slag i luften uden den originale vision, som klargør et nyt driftsmæssigt rationale gennem en målrettet satsning på mere innovation. Der skal grundlæggende ændres på opfattelsen af koncernvirksomhederne og deres langsigtede evne til at skabe værdi. I dag ses nemlig dystre fremtidsudsigter for både traditionel containertransport og for ”sort” energi.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 28.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.