Med en recept, der især har bygget på investeringer, viser Grossistfirmaet Brdr. A&O Johansen, hvordan der kan skabes ny vækst og værdi i en usexet hjemmemarkedsbranche, der er præget af stagnation og hård konkurrence
Analyse: El- og VVS-grossistfirmaet Brdr. A&O Johansen er i al diskretion og takket være investeringer på tilsammen over 1 mia. kroner ved at udvikle sig til et forbillede for danske handelsvirksomheder, der kæmper med svære stagnerende hjemmemarkeder.
Resultaterne har for alvor vist sig i løbet af 2016. A&O-aktien er over det seneste år steget lige knapt 50 procent, og virksomheden har netop i sin halv-årsmeddelelse opjusteret forventningerne til 2016 til et før-skatresultat på 130-140 mio. kr., hvor der tidligere var ventet et resultat på 120-130 mio. kr. A&O, der er familiekontrolleret, og som siden 1986 har været ledet af adm. direktør Niels A. Johansen, demonstrerer dermed overlevelsesevne og konkurrencekraft. Danske markedsandele på cirka 25 procent for VVS-komponenter og 15 procent for el-artikler gør A&O til en betydelig markedsaktør, omend virksomheden står over for større, ofte mere internationaliserede og diversificerede konkurrenter, som de børsnoterede Solar og Sanistål samt Lemvigh-Müller og Brdr. Dahl, der er ejet af den multinationale byggemateriale-gigant Saint-Gobain.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 28.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.