Uklare oplysninger om bankgebyrer. Pengeinstitutter skal hvert år oplyse deres kunder om, hvad de har betalt i gebyrer. Men den gennemsigtighed i markedet, der er formålet med det hele, kunne være betydeligt bedre, viser en temaundersøgelse fra Finanstilsynet: ”Inspektionen viste, at pengeinstitutterne skal styrke de interne processer, herunder sikre forankring af udarbejdelsen af rapporterne i forretningsgange og særligt styrke kontrollen af rapporterne. Der er også behov for, at rapporterne bliver lettere at forstå, således at det er klart af rapporten, hvorfor kunden har betalt de forskellige omkostninger og gebyrer. Bl.a. er ikke alle begreber forklarede, og det fremgår ikke klart, hvad en omkostning går til at dække, og om der er tale om engangsomkostninger eller løbende omkostninger. Inspektionen viste også, at der indenfor lovgivningens rammer kan være forskelle institutterne imellem med hensyn til anvendte betegnelser og inddeling og udspecificering af omkostninger og gebyrer. Det gør det vanskeligt for kunder at sammenligne på tværs. Endvidere er der plads til forbedring af illustrationen af, hvilken betydning tallene i omkostningsrapporten har for kundens afkast på sin investering.
Sten Thorup Kristensen