Efterårets to tv-lanceringer kan blive afgørende for, om Bang & Olufsens luksus-hovedmærke kan fortsætte i sin nuværende form, eller om koncernen skal satse meget mere på succesbrandet B&O Play. En ny strategi er sandsynlig inden årets udgang.
Lanceringen af de to nye Bang & Olufsen-fjernsyn BeoVision 14 og BeoVision Horizon her i efteråret kan blive knald eller fald for Bang & Olufsens luksusorienterede hovedbrand. Mens premiummærket B&O Play udviser stærk vækst og stigende profitabilitet, har Bang & Olufsen-luksusmærke været inde i en markant nedtur hidtil i år. Denne tendens blev understreget i den forgangne uges regnskab for første kvartal af regnskabsåret 2016/17, der viste et underskud på 87 mio. kr. før skat.
Kvartalsmeddelelsen førte umiddelbart til en lille kursstigning: Fra 69,5 lige før offentliggørelsen til 71,5 fredag eftermiddag. Dermed er aktien over det seneste år steget med mere end 50 procent. De nye tv-lanceringer vil afgøre, om den gode stemning holder. “Hvis salgssuccesen for de nye tv-modeller udebliver, vil fundamentet under B&O’s salgs- og indtjeningsprognose for regnskabsåret 2016/17 slå revner,” skriver Sydbank i en kommentar.
Prognosen lyder på moderat vækst for hele koncernen og et underliggende EBITDAC (Earnings Before Interest, Tax, Depreciations, Amortizations and Capitalizations) på 14 mio. kr. Et EBITDAC af så besked størrelse vil sandsynligvis betyde negativ bundlinje.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 32.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.