Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Tema: Q4-regnskaber – Ny Mærsk-CEO vil udnytte nedgang til at styrke markedsposition

Morten Sørensen

fredag 03. marts 2023 kl. 11:15

Hvad får Mærsk ud af logistikopkøb for 34 mia. kr.?

A.P. Møller-Mærsk nye CEO, Vincent Clerc, er klar til at skrue koncernens investeringer op på et historisk højt niveau. Det sker efter, at Mærsk i de fænomenalt gode år 2020, 2021 og 2022 har holdt igen med nye investeringer. Dermed forfølger Clerc en gammel mærsk-dyd: Køb, når markedet er på vej ned, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Nu skal det transformerede A.P. Møller-Mærsk satse på yderligere massive investeringer i vækst, efter at koncernen allerede i 2022 øgede sine Capital Expenditure (CAPEX) betydeligt. Den nye topchef Vincent Clerc vil satse, netop som markedet dykker.

Mærsk-ledelsen har udsendt stærkt afdæmpede forventninger til, ja nærmest advarsler om, den mulige svage indtjeningsudvikling i 2023. Containerraterne (SCFI) er siden midt i 2022 dykket fra 5000 til aktuelt under 1000. Og analytikerne forventer et overskud for Mærsk på 2,8 mia. USD i år mod 29,6 mia. USD sidste år.

Det kommende år bliver præget af i hvert fald to andre centrale satsninger: Transformationen af Mærsk til en integreret udbyder af transport- og logistikløsninger skal ”accelereres.” Og så skal koncernen underkastes en stram finansiel disciplin, så de enorme beløb, der er tjent i de fænomenalt gode år 2021 og 2022, ikke bliver til en sovepude.

Køb, når markedet er nede
Mens Mærsk har holdt investeringerne nede i rekordårene 2021 og 2022 vil gruppens CAPEX nu øges i takt med, at markedet bliver normaliseret. Dermed dyrker Mærsk en af A.P. Møllers gamle dyder: Køb, når markedet er nede, og priserne på skibe må formodes at være lavere.

Mærsk offentliggør sine investeringsplaner i to års-perioder. I de to år 2023 og 2024 skal capex (capital expenditure) i fremme af den organisk vækst – altså eksklusive opkøb – øges til 10-11 mia. USD. For 2022-23 er guidance på 9-10 mia. USD.

Dermed er der sket en bemærkelsesværdig ændring i Mærsk-ledelsens holdning til CAPEX. Så sent som i begyndelsen af 2021 forudså Mærsk et CAPEX-niveau på samlet 4,5-5,5 mia. USD i 2021-2022. Ledelsen understregede dengang, at ”Capex-discipline remains a key focus area”.

Målsætningen var dengang at skabe en meget solid fri pengestrøm. Det lykkedes mildt sagt også, ikke mindst takket være en overraskende stærk optur i markedet.

Allerede i 2022 blev der, trods den varslede tilbageholdenhed, sat væsentligt mere gang i investeringerne, som reelt nåede op på i alt 7 mia. USD i de to år 2021-2022.

Nu skal der skrues yderligere op. Selvom Mærsk allerede har bestilt 19 metanoldrevne kæmpeskibe med en kapacitet på her 16.000-17.000 TEU (tyve fods containere) de seneste par år, så er koncernens ordrebog stadig væsentligt mindre end de vigtigste konkurrenters.

Med årlige investeringer på 5-5,5 mia. USD (35-39 mia. kr.) er der plads til køb af mange flere skibe i de næste to år samtidig med, at der også investeres i terminaler og andre aktiviteter.

Vincent Clerc signalerede efter udsendelsen af årsrapporten, at Mærsk i den kommende tid ikke vil købe så mange nye virksomheder. I stedet skal integrationen af logistik og søtransport af containere accelereres, og der skal satses mere på organisk vækst. De allerede opkøbte logistikvirksomheder skal i endnu højere grad smeltes ind i en samlet organisation, der sælger integrerede Mærsk-løsninger under ét samlet brand, hvilket også betyder, at et varemærke som Hamburg Süd nu forsvinder.

Med investeringerne vil Mærsk-ledelsen arbejde sig længere frem mod den vision om under ét brand at blive en integreret kvalitetssikret leverandør af mere eller mindre skræddersyede dør-til-dør klimaneutrale transportløsninger i løbet af et årti.

Det bliver afgørende for vurderingen af Mærsk og Vincent Clerc, at virksomheden i 2023 i højere grad kan bevise, at integrationsstrategien virker.

Morten A. Sørensen

Læs også de øvrige artikler i ugens team om Q4-regnskaber. Temaet fortsætter i næste uge.

Indisk ballade kan accelerere globalisering af Carlsberg

Lars Larsen Group: lageropbygning koster dyrt på pengestrøm

Mærsk - nu skal der købes nye skibe

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank