I den kommende udgave af Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2023 indgår alle danske large cap og mid cap samt 50 store unoterede virksomheder, i alt 126 store danske virksomheder, som får karakter for oplysningskvaliteten i deres tax governance. I dette års rating indføres mulighed for ekstrapoint i tre af ratingens syv målepunkter: Virksomheder kan således opnå 12 point i dette års rating. I denne guide præsenterer redaktør Claus Strue Frederiksen ratingens målepunkter, mulighederne for ekstrapoint samt hensigten med Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2023. Selve ratingopgørelsen udkommer til maj.
Økonomisk Ugebrevs Tax Goverance Rating 2023 er opdelt i tre kategorier: 44 large cap-virksomheder, 32 mid cap-virksomheder og 50 unoterede virksomheder. Ratingen giver således mulighed for at sammenligne kvaliteten af de børsnoterede selskabers tax governance rapportering med de unoterede virksomheders rapportering samt at sammenligne selskaberne i large cap med mid cap. Dette års rating udkommer til maj 2023.
Ratingen består af syv målepunkter. I fem af disse målepunkter har virksomhederne mulighed for at opnå ekstrapoint, hvorved virksomheder i forbindelse med dette års rating maksimalt kan score 12 point – mod maksimalt 9 point sidste år. De nye muligheder for ekstrapoint, der træder i kraft i forbindelse med dette års rating, omhandler målepunkt 1, 2 og 7 – om blandt andet aktiviteter i skattelylande. Se udførlig forklaring nedenfor.
I lighed med tidligere år assisterer BENDIXEN Tax Governance med input og kvalitetssikring af dette års rating. Ifølge Ole Bendixen, Senior Advisor hos BENDIXEN Tax Governance, betyder de nye muligheder for ekstrapoint, at virksomhederne får et ekstra incitament til at styrke governance og transparens i forhold til virksomhedens ansvarlige skattehåndtering.
ØU Tax Governance Rating 2023 – målepunkter
1: Tax Governance: Har virksomheden offentliggjort en skattepolitik med oplysning om dens tilgang til governance og tax risk management? Mulighed for ekstrapoint: Er det oplyst hvem i bestyrelsen, som har ansvaret i forhold til udarbejdelse og efterlevelse af skattepolitikken?
Yderligere info: Muligheden for ekstrapoint er inspireret af vejledningen fra Fair Tax Foundation, hvor der gives point til selskaber, der officielt har udpeget et bestyrelsesmedlem som værende ansvarlig for virksomhedens skattepolitik. Fair Tax Foundation leverer i den forbindelse følgende (i vores øjne overbevisende) begrundelse: “Strong governance frameworks facilitate the effective implementation of policy within a business. Board oversight is essential for robust governance. The designation of a named board director provides solid accountability and demonstrates how serious the business views responsible tax conduct.”
2: Skattelylande: Er det eksplicit oplyst, hvorvidt selskabet har aktiviteter i skattelylande? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet hvilke skattelylande, det har aktiviteter i, indenfor hvilke områder og hvorfor?
Yderligere info: Oliegiganten Shells rapporteringspraksis er et eksempel på, hvordan en virksomhed, der eksplicit oplyser, at den opererer i skattelylande, kan opnå ekstrapoint under målepunkt 2 (mere udførlig forklaring herom findes nederst i denne artikel). Bemærk desuden, at virksomheder, der eksplicit oplyser, at de ikke har aktiviteter i skattelylande, automatisk tildeles ekstrapoint under målepunkt 2.
3: Skatteincitamenter: Er det tydeligt oplyst, hvordan selskabet forholder sig til skatteincitamenter? Mulighed for ekstra point: Oplyser selskabet hvilke områder, selskabet benytter sig af disse skatteincitamenter?
Yderligere info: Virksomheder, der ikke blot oplyser, at de benytter skatteincitamenter, men også specificerer hvilke skatteincitamenter, de gør brug af, tildeles et ekstra point, da en sådan specificering øger gennemsigtigheden omkring selskabets skatteforhold. I sidste års rating var der en del selskaber, der opnåede ekstrapoint under dette punkt – det gælder eksempelvis Grundfos, der i sin skatterapport for 2021 blandt andet oplyser:
”We will accept and utilise tax incentive, relief etc. offered by authorities to support local development where the incentives are generally accessible and where the use is comfortable within the intention of the law, and the establishment of businesses are not driven by these opportunities. As an example, we are making use of the super deduction of R&D costs at 130% in Denmark FY 2020.”
4: Land-for-land rapportering: Har virksomheden oplyst betaling af selskabsskat for de lande eller regioner, den opererer i? Mulighed for ekstra point: Har virksomheden fuldt oplyst selskabsskat for ALLE lande?
Yderligere info: Det er værd at bemærk, at der kun gives ekstrapoint, hvis virksomheden oplyser om skattebetalinger for samtlige lande, den opererer i. Pandoras land-for-land rapportering fra 2021 er et godt eksempel på, hvad der skal til, for at få ekstrapoint. Desuden: Virksomheder, der kun opererer i Danmark, og som har en officiel skattepolitik samt oplyser om deres skattebetalinger i Danmark, tildeles 1 point. Der er således kun mulighed for ekstrapoint, hvis virksomheden opererer i andre lande end Danmark og derved viser, at den har intention om at oplyse fyldestgørende om sine land-for-land skattebetalinger.
5: Dialog med stakeholders: Oplyser selskabet om tilgang til og indgåede samarbejder med skattemyndigheder eller andre organisationer i forhold til at sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning?
6: Verdensmål: Bliver skattepolitikken kædet sammen med et eller flere af FN’s 17 Verdensmål?
7: Offentliggørelse: Indgår skattepolitikken tydeligt som en del af virksomhedens politikker, som præsenteres i CSR-, ESG-, bæredygtigheds-, års, eller skatterapporten? Mulighed for ekstrapoint: Udarbejder selskabet en dedikeret årlig skatterapport.
Yderligere info: For at opnå ekstrapoint skal der være tale om en årlig udgivelse, der enten udgives som en selvstændig skatterapport eller indgår som et selvstændigt kapitel i en af virksomhedens andre årlige udgivelser, f.eks. årsrapporten. Et eksempel på en selvstændig dedikeret skatterapport er A. P. Møller – Mærsks Tax Report 2021. Ørsteds kapitel 4 (s. 113-123) om skat i årsrapporten for 2021 er et godt eksempel på, hvordan virksomheder kan opnå ekstrapoint under målepunkt 7 ved at integrere udførlig og dedikeret skatterapportering i årsrapporten.
Transparency rating
Hensigten med Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating er at give indblik i danske virksomheders tax governance rapportering set i forhold til 7 udvalgte målepunkter. Undersøgelsen siger således udelukkende noget om, hvordan store (og mellemstore) danske virksomheder rapporterer på området – altså, en transparency rating.
Eksempelvis, hvis en virksomhed ikke eksplicit oplyser, hvorvidt den har aktiviteter i skattelylande (f.eks. jævnfør OECD eller EU’s skattelylister), så tildeles virksomheden 0 point i målepunkt 2. Dette betyder dog på ingen måde, at den pågældende virksomhed har aktiviteter i skattelylande – det betyder udelukkende, at virksomheden ikke eksplicit oplyser herom.
På samme måde: Virksomheder, der ikke har offentliggjort en skattepolitik, tildeles 0 point i målepunkt 1. Det betyder ikke, at de ikke har en skattepolitik, hvilket de fleste formentlig har, det betyder blot, at de ikke har offentliggjort den. Dette gælder også i forhold til målepunkterne vedrørende skatteincitamenter, dialog med stakeholders og sammenkædning af verdensmål med virksomhedens skattepolitik – 0 point i disse målepunkter betyder, at virksomheden ikke har rapporteret herom, ikke andet.
Uddybende forklaring af målepunkt 2 – Shell som case
Shell oplyser blandt andet i selskabets 2021-skatterapport: “Low-tax jurisdictions, so-called tax havens, are typically considered to mean countries with significantly lower effective tax rates compared with the average rates offered by other countries. (…) Shell has a taxable presence in 99 countries and locations, with different tax regimes and varying corporate income tax rates.”
Shell tildeler en side i rapporten til hvert af de 99 lande, selskabet opererer i. Udover data vedr. antal medarbejdere, omsætning, profit, betalt skat med mere oplyser Shell også hvilke aktiviteter, selskabet har i det pågældende land, hvorfor Shell opererer i landet samt om landets overordnede skatteforhold.
På side 72 i 2021-rapporten gennemgår Shell eksempelvis selskabets operationer i Bahamas (udover at tilbyde internationale virksomheder en selskabsskat på nul procent er Bahamas også på EU’s officielle liste over skattelylande). Her fremgår det blandt andet, at Shell har 35 medarbejder i Bahamas, en omsætning på 22 milliarder dollar samt at Shell betalte nul dollar i selskabsskat i Bahamas 2021. Derudover forklarer Shell, hvorfor selskabet har aktiviteter i Bahamas – i den forbindelse oplyser oliegiganten blandt andet: “Since 2018, Shell also operates a crude oil business, Shell Western Supply and Trading Limited, which is registered in the Bahamas and serves West African and Latin American markets.”