Økonomisk Ugebrev Ledelse fremhæver i hver udgave erhvervsledere, som vi senest har lagt mærke til, og som vi synes fortjener en bemærkning med på vejen. Fagredaktør Morten A. Sørensen udpeger her ugens topchefer.
Niels Bjørn Christiansen, CEO for Lego, kan melde om en omsætningsstigning i 2022 på 17 pct. til 64,4 mia. kr., mens driftsresultatet steg mere moderat med fem pct. til – fortsat imponerende – 17,9 mia. kr. Lego fortsætter med at øge sine strategiske investeringer i detailkanaler, produktudvikling, detailplatforme, digitalisering og produktionskapacitet. Antallet af brandede Lego-forretninger er globalt steget med 155 til 904. Alt i alt steg investeringerne til 6 mia. kr. fra 3,2 mia. kr. året før og 1,9 mia. kr. i 2020. Lego venter encifret procentvis vækst i 2023 og et nettoresultat på niveau med de 13,8 mia. kr. der blev nået i 2022.
Cees ’t Hart, CEO for Carlsberg, går af efter otte år som topchef i drikkevarekoncernen. Hans resultater i koncernen kan illustreres med følgende: I 2016 var omsætningen 62,6 mia. kr. og driftsresultatet på 8,2 mia. kr., og i 2022 var omsætningen (inklusive 10,2 mia. kr. i de endnu ikke frasolgte russiske aktiviteter) på 80,5 mia. kr. og driftsresultatet 13,5 mia. kr. Cees ’t Hart har satset på at skabe vækst i Asien, ikke mindst med udgangspunkt i den kinesiske Xinjiang-provins, hvor Carlsberg nu af Danwatch og TV2 anklages for indirekte at medvirke til undertrykkelsen af uighur-befolkningen. Bestyrelsesformand Henrik Poulsen har endnu ikke fundet en ny CEO – ifølge nogle medier er det sandsynligt, at han finder en intern kandidat.
Bert Nordberg, bestyrelsesformand for Vestas siden 2012, genopstiller ikke. I Nordbergs periode har Vestas haft tre topchefer, Ditlev Engel frem til 2013, Anders Runevad frem til 2019 og siden Henrik Andersen. Vestas har i Nordbergs epoke gennemgået en dramatisk turnaround og har genvundet sin finansielle stabilitet og lederposition blandt de internationale vindmølleproducenter. De seneste år har dog været præget af ny modgang. Anders Runevad afløser Bert Nordberg som formand for Vestas.
Niels Frederiksen, CEO for Scandinavian Tobacco Group, kan for 2022 melde om en organisk nedgang i salget på 0,8 pct. til 8,8 mia. kr. og et fald i det organiske EBITDA-driftsresultat på 3,5 pct. til 2,3 mia. kr. I fjerde kvartal sås dog stærk fremgang, og for 2023 ventes en fremgang i omsætningen til 9-9,3 mia. kr. og en EBITDA-margin på 24-25 pct. – og det fik aktiekursen til at stige over 14 pct.
Torben Rosenkrantz-Theill, CEO for Brdr. Hartmann, kan for 2022 melde om stærk omsætningsfremgang til 3350 mio. kr. fra 2666 mio. kr. året før, mens EBIT-driftsresultatet var omtrent uændret på 252 mio. kr. mod 251 mio. kr., selvom året har været ekstraordinært turbulent med hidtil usete prisstigninger på energi og råvarer. For 2023 ventes en omsætning på 3,6-4 mia. kr. og et driftsresultat på 220-320 mio. kr. Meddelelsen skuffede forventningerne og førte til et fald på op mod 20 pct. for Brdr. Hartmann-aktien.
Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne, leverede i 2022 en fordobling i omsætningen, der nåede op på 3532 mio. kr., mens EBIT-driftsresultatet steg til 414 mio. kr. fra minus 506 mio. kr. i 2021. Omsætningen ligger dog stadig under 2019 – det sidste år før lufthavnen blev ramt af corona-krisen – hvor den nåede 4346 mio. kr. Thomas Woldbye understreger i årsrapporten, at lufthavnen skal genvinde sin hubstatus.
Mads Nipper, CEO for Ørsted, kunne på selskabets generalforsamling oplyse, at Ørsted nu er helt ude af den kontrakt, der pålagde selskabet at købe gas af russiske Gazprom frem til 2030. Ørsted har på grund af sanktionerne, og fordi Gazprom har standset leverancerne, kunnet bruge kontraktens force majeure-klausul.
Michael Larsen, CEO for Nordic Transport Group (NTG), kan melde om en stærk omsætningsfremgang til 10,2 mia. kr. i 2022 fra 7,3 mia. kr. året før. Samtidig er EBIT-driftsresultatet steget til 758 mio. kr. fra 542 mio. kr. For 2023 ventes EBIT at blive 620-700 mio. kr. trods en svagere makroøkonomi, der dog ventes forbedret i andet halvår. Meddelelsen medførte en kursstigning på over 7 pct.
Thomas Wandahl, CEO for Vikingbus, vil under navnet Fleet i foråret lancere et rutenet mellem 19 danske byer og vil dermed konkurrere med selskaberne Kombardo og Flix. Vikingbus er kontrolleret af kapitalfonden Polaris.
Morten A. Sørensen
foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.