Fra Morgan Stanley – læs hele analysen her
- Kinas genåbning forventes at løfte salget af luksusvarer i år
- Forbrugers køb vil fortsat være højest i Europa, hvor priserne kan være 30 % lavere end i Kina.
- Efterspørgsel fra kinesiske forbrugere kan opveje et forventet fald i amerikanske forbrugsindkøb.
Efter tre år med strenge COVID-kontrolforanstaltninger er Kina endelig genåbnet. Morgan Stanley Research-analytikere forventer, at de kinesiske forbrugeres tegnebøger også vil gøre det, især for luksusvarer.
Efterhånden som restriktionerne letter og grænseoverskridende rejser tager til, forventes genopståen af kinesiske forbrugere. Det ses som den største drivkraft i den globale luksusvaresektor med øget efterspørgslen efter luksusvarer på 20 % i 2023.
På længere sigt vil kinesiske statsborgere sandsynligvis tegne sig for 60 % af de samlede forbrugsvækst på personlige luksusvarer frem til 2030, drevet af rigdom samt demografiske, sociale og teknologiske faktorer.
“Kina bør blive industriens vækstmotor fra i år af, og vi forventer, at mærker i toppen af luksusvarepyramiden vil få mest gavn af det,” siger aktieanalytiker Edouard Aubin.
Tilbage fra sidelinjen
Før pandemien fandt to tredjedele af kinesiske forbrugeres personlige forbrug af luksusvarer sted uden for Kina, og kinesiske forbrugere tegnede sig for omkring 60 % af den samlede industrivækst mellem 2000 og 2019. Selvom disse forbrugere forblev den største drivkraft for luksusforbrug. I 2022 sendte nedlukning pgr. af COVID luksusforbruget ned med 10 % og 15 % sidste år, efter en stigning på 20 % år-til-år i 2021.
I resten af verden forventer analytikere, at luksusforbruget i Mellemøsten vil stige med 15 % i 2023, mens Sydkorea og Japan registrerer encifret vækst. I mellemtiden forventes udgifterne at falde med lave enkeltcifrede i USA og Europa.
Her kan du tilmelde dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsbreve om:
Aktieinvestering, Finansiel virksomhed, Ledelse & Strategi, Samfundsansvar og Bestyrelsesarbejde