De danske forbrugere handler stadig mere i udenlandske e-handelsforretninger. Foreningen for Dansk Internet Handels (FDIH) årlige analyse viser også, at e-handel fortsætter med at udkonkurrere fysiske butikker.
Hver fjerde krone anvendes nu til køb via nettet, og en tredjedel ryger til udlandet. Hvor er dansk detailhandel på vej hen?
Dansk detailhandel oplever, at de danske forbrugere bliver stadig mere troløse: De går efter de billigste og bedste varer, uanset om de køber dem i danske eller udenlandske e-handels forretninger. Det betyder, at de fysiske konkurrenter i hastigt tempo fortsætter med at tabe omsætning. År for år øges danskernes e-handel, som nu udgør hele 27 procent af danskernes samlede indkøb.
Eksempelvis handler danskerne nu mere elektronik og hårde hvidevarer på nettet, end i fysiske butikker. Samme billede er ved at tegne sig for indkøb af tøj og sko. Men dansk detailhandel under ét mister også markedsandele til udenlandske konkurrenter, idet en tredjedel af danskernes indkøb på nettet nu går til udenlandske onlineforretninger. Udviklingen stiller markant øgede krav til de danske forretninger, både på nettet og fysiske forretninger, om at stille op med konkurrencedygtige priser samtidig med høj kvalitet i kundeservice, overskuelighed i vareudbud og tilgængelighed. Kort sagt: Dansk detailhandel oplever benhård konkurrence fra udlandet, efter årtier med et mere eller mindre beskyttet hjemmemarked.
Bundlinjen er, at danskerne får billigere varer i kølvandet på den øgede gennemsigtighed med benhård priskonkurrence, samtidig med, at fysiske forretninger inden for stadig flere brancher smuldrer væk fra gadebilledet. På den lidt længere bane må det forventes, at hele den danske detailhandels struktur ændres markant.
Nethandel steg 16%
Konklusionen om, at e-handel fortsætter med at tage marked fra de fysiske forretninger, fremgår af FDIH´s store årlige e-handelsanalyse, som bygger på knap 15.000 besvarelser, og som kortlægger danskernes forbrugsmønster på nettet. ”At de udenlandske netbutikker øger deres markedsandel er et klart signal til dansk e-handel om, at vi hele tiden skal blive dygtigere for at tiltrække og fastholde danske kunder over for presset fra udlandet. Det er især større vareudbud og lave priser, der holder gang i den digitale grænsehandel, og det skal vi
herhjemme blive bedre til at stå op i mod,” siger FDIHs direktør Niels Ralund til Økonomisk Ugebrev. Ifølge e-handelsanalysen steg nethandlen sidste år 16 procent til over 100 mia. kr. Målt i kroner er største varekategori på nettet ”rejser” med et forbrug på 23,8 mia. Derefter kommer ”tøj, sko & smykker” med 14,3 mia. kr. Andelen af nethandel fortsætter med at vokse markant inden for de klassiske e-handels kategorier, mens danskernes samlede indkøb på både net og fysisk var nogenlunde uændrede fra 2015 til 2016. E-handlens markedsandele fortsætter dermed at stige markant i disse varekategorier. Nethandelen for elektronik og hvidevarer steg sidste år til 55 procent mod 50 procent året før. Tøj og sko steg fra 38 procent til 42 procent.
Eneste område, hvor nethandel fortsat halter en del bagefter i forhold til potentialet, og hvor der sikkert kræves en større adfærdsændring, er inden for dagligvarehandel. Ifølge undersøgelsen er der dog markant fremdrift med en vækst i e-handelsomsætningen fra 3,5 mia. kr. i 2015 til 4,6 mia. kr. Men det svarer stadig kun til fire procent af den samlede dagligvareomsætning. Økonomisk Ugebrev har tidligere i en analyse af de største hjemlige e-handels forretninger beskrevet, hvordan Nemlig.com ser ud til at have udfordringer med at skabe en lønsom forretning.
Ændrede forbrugsvaner
Grundlæggende handler det meget om ændringer i forbrugernes adfærdsmønster. Foreløbig har de vigtigste drivkræfter bag e-handel været bekvemmelighed (32 procent), med fokus på ”sparet tid” (13 procent), valgfrihed mellem flere forretninger (11 procent) og levering til døren (otte procent.) Ligeså mange oplyser, at de handlede på nettet, fordi udvalget var større. Og endelig nævner 22 procent ”billigere pris” som årsag til, at de handlede på nettet. Niels Ralund forventer, at væksten i danskernes e-handel vil forsætte de kommende år, men relativt mest inden for dagligvarehandel. ”Vi kan se, at dem, der handler på nettet, faktisk handler mere og mere i forlængelse med at de bliver mere fortrolige med det. Der er en klar tendens til, at forbrugerne – og især børnefamilier og de lidt ældre – også køber dagligvare på nettet. De gode erfaringer rundspredes, og det få stadig flere til at vælge den bekvemmelighed, der ligger i at få bragt friske dagligvarer til døren, endda til konkurrencedygtige priser,” siger Niels Ralund.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her