Økonomisk Ugebrev har ratet børsmæglerne gennem snart 25 år, og gennem denne lange periode har især Nordea været et fast navn i toppen af ratingen på obligationssiden.
Det er en status, der rækker helt tilbage til tiden som Unibank, og før det Privatbanken. I perioder har bankens forspring til konkurrenterne været så klart, at man kunne tale om, at den var second to none i obligationsmarkedet.
I de senere år har banken været igennem det, der efterhånden begynder at ligne en nedsmeltning. Fra 2012 begyndte det at knibe med at holde sig i top tre, hvilket på det tidspunkt kunne undskyldes med, at de store lå meget tæt på hinanden, så der var kort vej fra første- til fjerdepladsen. Men sidste år dykkede Nordeas karakter med 0,4 point. Det er sket igen i år, så man lider den tort at lande næstsidst i feltet, med en karakter under skalaens middelværdi.
Jes Taulbjerg, Co-Head Financial Institutions i Nordea FICC, hæfter sig ved, at mange specifikke karakterer ligger på niveau med konkurrenternes. Han ser således den ringe, samlede vurdering i sammenhæng med de andre udfordringer, Nordea kæmper med for tiden.
”Jeg må konstatere, at den image-modvind, som Nordea-koncernen har oplevet, mærkes i årets samlede vurdering af Nordea. Når det kommer til den konkrete obligationsforretning, ligger vi tæt på de andre banker. Vores ambition er at ligge helt i top, og vi forventer, at vores igangværende arbejde på at styrke ydelserne inden for salg, analyse og prisstillelse vil komme kunderne endnu mere til gode i fremtiden,” siger Jes Taulbjerg.
Går man dybere i dataene, ser man endnu en mulig forklaring: Nordea har en meget stor spredning i sine karakterer. En lille håndfuld kunder giver Nordea overordnede karakterer på 4 eller 5. Men endnu flere giver bundkaraktererne 1 eller 2. Der kan altså være en mangel i forventningsafstemningen: Banken viser, at den godt kan yde god service, men den gør det i mange tilfælde ikke, og dem, som bliver brændt af, bliver sure.
Sten Thorup Kristensen
Sådan har vi gjort
BørsmæglerRatingen på obligationssiden er baseret på interviews med 22 porteføljemanagere. De har alle danske obligationer som deres fagområde. Hver er blevet bedt om at give en overordnet karakter til de 14 medlemmer af obligationsmarkedet på Nasdaq OMX i København (idet Nationalbanken og realkreditinstitutter ikke er medregnet). Herefter er de blevet bedt om at udpege de op til fem mæglerhuse, som de kender bedst, og at rate dem på specifikke parametre. Respondenterne er anmodet om kun at give bedømmelser i de tilfælde, hvor de har tilstrækkeligt kendskab til mæglerhuset til at kunne give en kvalificeret bedømmelse. Det indebærer, at nogle huse kun har fået få bedømmelser, men at disse bedømmelser til gengæld har et velfunderet grundlag. Porteføljemanagerne er ikke vægtet efter størrelse. Stemmerne fra den mindste investeringsforening tæller altså lige så meget stemmerne fra det største pensionsselskab. Dermed kan mæglerne godt stå bedre eller ringere i det faktiske marked, end vores rating umiddelbart indikerer. Men metoden hviler på antagelse om, at selv om den lille kunde ikke lægger så meget i omsætning, kan den være fuldt så godt klædt på som den store til at vurdere mæglernes faglighed.
Der er kun beregnet gennemsnitskarakterer i de tilfælde, hvor mæglerhuset har fået en generel bedømmelse af flere end fem porteføljemanagere og specifikke bedømmelser fra tre eller flere porteføljemanagere. Om tre uger, i nummer 9, bringer Ugebrevet den resterende del af BørsmæglerRatingen, nemlig ratingen af aktiehuse samt deres analytikere og sælgere.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her