I rekordregnskabet 2022 blev drømmen om stor og nær succes i Nordamerika endegyldigt aflivet. 2023 står i særlig grad i de kliniske datas tegn, og de kan for alvor understøtte væksten efter 2025. 2023 bliver derfor afgørende for ALK’s fortsatte væksthistorie. Efter en kursmæssig kedelig periode kan data være det, der for alvor får investorerne til at se på aktien med friske langsigtede øjne igen, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
ALK-Abellós 4. kvartal var det bedste nogensinde målt på omsætning. Og for hele året var bundlinjen den højeste nogensinde. Den største værdi i ALK-aktien ligger imidlertid i den fremtidige langsigtede vækst, der især forventes fra udrulning af allergitabletter. Det illustreres tydeligt ved, at markedsværdien i dag ligger i underkanten af 25 mia. kr. trods det seneste års store kursfald.
Siden det store strategi- og ledelsesskifte for en stor håndfuld år siden, har drømmen om at erobre det Nordamerikanske marked været en væsentlig del af aktiehistorien. Det seneste stykke tid er den historie trådt i baggrunden, fordi ALK har leveret gode resultater andre steder og stadig ikke vist store fremskridt i Nordamerika. Ikke mindst har præstationerne i Europa været stærke og gode nok til at vise skaleringseffekterne i forretningen.
Hvis der skulle være nogen tvivl om, at Nordamerika ikke længere fylder i de nære forventninger, så blev det ret tydeligt på 2022-regnskabets telefonkonference, hvor CEO Carsten Hellmann gjorde det klart, at han var færdig med at love mere for Nordamerika, end han kan holde: ”I’m out of the woods of overpromise and underdeliver.”
Det store håb om at erobre det svære nordamerikanske marked hurtigt er dermed passé. Konsekvensen er dog ikke, at man opgiver, men at der bliver skåret til i strategi og tilgang. Selvom man stadig vil adressere de amerikanske allergilæger, så handler det nu i høj grad om at finde en vej udenom de genstridige allergilæger.
Udfordringen for ALK har lige fra start været strukturel, idet de mange allergilæger (der skal udskrive ALK’s allergitabletter) ikke har noget økonomisk incitament til at starte patienterne på tabletter i stedet for den nuværende standardbehandling med flere injektioner, som giver lægerne en god indtjening.
ALK vil især fokusere på allergilæger på øst- og vestkysten, hvor man vurderer at have større chance for at nå igennem med budskabet. Lidt fortegnet er det næppe helt forkert at anse storbyerne på kysterne som mere progressive og moderne, og dermed vil ALK også have større chance for at komme igennem med nye behandlingsmetoder.
En anden del af salgsstrategien i USA er nu at få fat i børnelægerne, som ikke på samme måde har økonomiske udfordringer ved at udskrive allergitabletter. Hermed gødes jorden også for en senere mulig lancering af de kommende tabletbehandlinger af husstøvmider og træpollen til børn. Det er også et vigtigt aspekt, at allergisyge børn ofte vil få hurtigere og bedre behandling end allergisyge voksne, der basalt kan være langsommere om at gå til lægen, eller helt slå allergien hen som en mindre ting.
ALK vil også søge at gå via andre salgskanaler og partnerskaber med organisationer som eksempelvis apotekskæder, andre typer af klinikker, onlinelæger mv. Der ligger selvsagt et stort arbejde i overhovedet at få disse enheder til også at være opmærksom på allergier og skubbe patienter i retning af en behandling.
Så ”Drømmen om Nordamerika” lever fortsat, men der skal startes forfra. Over ”de næste år” forventer man at se resultater af ”strategiskiftet” og den omlagte tilgang. Men det er tydeligt, at ALK har gjort meget for at tale forventningerne til et snarligt gennembrud i Nordamerika ned.
I 2023 vil der hos investorerne særligt være opmærksomhed om data fra tre vigtige kliniske studier, som i større eller mindre grad kan understøtte de fremtidige vækstudsigter. Vigtigst på kort sigt bliver resultaterne af de to børnestudier i husstøvmideallergi og træpollenallergi, som begge er fase 3 studier.
De er altså i en afgørende fase, inden der kan indsendes godkendelsesansøgning til myndighederne. Data fra husstøvmideallergi forventes medio året, mens data fra træpollen ventes i 4. kvartal. Falder data godt ud, kan der efterfølgende indsendes ansøgning, og en lancering kan starte i 2024/2025.
I 2. halvår ventes også de første data fra det første fase 1 studie med ALK’s middel mod peanutallergi, som er første skridt ind på det nye og meget større marked for fødevareallergier. Data kan blive en løftestang for de investordrømme, der skal drive aktiekursen videre frem mod 2030’erne.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.