De økonomiske styrkepositioner er de seneste år markant ændret i den danske dagbladsverden, viser Økonomisk Ugebrevs regnskabsanalyse af de 12 største danske dagbladsselskaber. Den gængse opfattelse af JP/Politiken og Berlingske Media som landets to suverænt største dagbladshuse holder ikke længere.
Faktum er, at Berlingske Media de seneste år er blevet overhalet med flere længder af både Nordjyske Medier, som er ekstrem ekspansiv gennem opkøb, og det nye Jysk-Fynske Medier, som er en fusion mellem Jyske Medier, Fynske Medier og Jyske Vestkysten, og som nu også har overtaget dagbladsaktiviteterne i Midtjyske Medier med blandt andet Århus Stiftstidende – netop fra Berlingske Media.
Skal billedet gøres op i dag, er JP/Politiken suverænt største dagbladsvirksomhed med et samlet bruttoresultat på 1,5 mia. kr. Godkendes fusionen med Dagbladet Børsen, vil koncernen sidde på halvdelen af dagbladsbranchens samlede aktivitet. Netop dette forhold kan være en afgørende årsag til, at konkurrencemyndighederne nu har behandlet en fusionsansøgning i over ni måneder.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 33.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.