Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Sådan afskediger man medarbejdere i 2023

Morten W. Langer

tirsdag 09. maj 2023 kl. 17:25

Sådan afskediger man medarbejdere i 2023

Den engang standard ansigt-til-ansigt tilgang er for mange virksomheder ikke længere praktisk. Udbredelsen af remote-arbejde og den voksende størrelse på virksomheder skaber mere kompleksitet, når det kommer til fyringer. Der er alligevel nogle go-to tips, som stadig holder i 2023

At opsige medarbejdere er et nødvendigt onde som leder. Og det er muligvis den hårdeste disciplin, man kommer ud for. Man bør fokusere på, at fyringen giver god forretningsmæssig mening og er i bedste interesse for både teamet og i sidste ende også den pågældende person, der bliver fyret.

Mange virksomheder har ansatte, der arbejder hjemmefra med størstedelen af kontakten til lederen via en skærm. Afskedigelser er komplicerede nok i forvejen, og det virtuelle aspekt hjælper ikke på sagen. Opsigelser er en delikat og ofte følsom sag og burde også håndteres således.

Derfor kan virksomheder, der afskediger virtuelt, risikere at virke kolde og ufølsomme. Og det kan skade deres omdømme hos både medarbejdere og kunder. I virkeligheden er virksomhedernes ’brand equity’ på spil.

Det er altså vigtigt, hvordan man opsiger medarbejdere – det er noget, de vil huske og tage med sig fremover og snakke med andre om. Derfor bør man holde fast i medfølelse og kommunikation som afgørende holdepunkter, når man står overfor at skulle afskedige en medarbejder, uanset omstændighederne.

Her er syv punkter, som ifølge Harvard Business Review lægger grundstenene for en blåstemplet fyring:

Vent ikke for længe. Ledere fortryder sjældent at have handlet for hurtigt ved en opsigelse. Men det sker ofte, at de har fortrudt at vente for længe. Selvfølgelig bør en fyring være sidste skridt i en retfærdig og gennemsigtig proces, der startede længe før selve opsigelsen. Men man bør ikke gå og væve for længe.

Konferer med HR. Sørg for at have en HR-repræsentant fra virksomheden til at deltage i mødet, da det er juridisk praktisk og mere behageligt at have en ekstra person til stede. Derudover kan HR give et mere fyldestgørende billede af medarbejderens forhold. Måske er der ekstraordinære omstændigheder, der skal tages i betragtning, som HR kan hjælpe med at navigere i.

Gør det kort og simpelt. Den leder, der skal levere de dårlige nyheder, bør have et klart budskab som grundlag for fyringen og ikke mindst være trænet i, hvordan det formidles bedst muligt. De sætninger, der bruges til at opsige medarbejderen, bør være formulerede helt enkle. Eksempelvis: ”Jeg har nogle dårlige nyheder til dig. I dag er din sidste dag”. Angiv herefter årsagen til opsigelsen i en simpel sætning. Vær ærlig og konkret. En vigtig detaljer er at anvende datid, fordi det udelukker argumenter om en ny chance.

Bliv og svar på opfølgende spørgsmål. Man bør være forberedt på at blive og tale med personen, der fyres, og svare på spørgsmål efterhånden, som de dukker op. Inden selve mødet bør man tjekke op på praktikaliteter, som f.eks. fratrædelsesordning, logistik, timing etc. Det vil der helt sikkert komme spørgsmål omkring.

Vis medfølelse. En fyring kan være en vanskelig opgave som leder. Men for den, der bliver fyret, kan det være ligefrem traumatisk. Tilbyd derfor at være hjælpsom. Vis empati for situationen. Tilbyd at skrive en reference eller lave introduktioner, hvis du synes, at den nu tidligere medarbejder har talenter og evner, der kunne være nyttige andre steder.

Planlæg gerne opsigelsen i slutningen af arbejdsdagen. Det virker mest hensynsfuldt, at den tidligere medarbejder kan liste stille og roligt hjemad efterfølgende. Det er ikke sikkert, at vedkommende er klar til at tale om det allerede med kolleger.

Tal med dit team. Hurtigst muligt efterfølgende bør man samle de kolleger, der er berørt af opsigelsen og fortælle dem, hvad der sket. Kommunikationen bør være direkte og ligetil uden at afsløre detaljer om opsigelsen. Man kan i overskrifter fortælle om årsagen bag beslutningen for ikke at gøre andre ansatte nervøse eller anspore sladder.

Fokuser på fremtiden. Det er en udfordrende opgave at opsige en medarbejder, da det kan være følelsesmæssigt drænende. Men det er vigtigt at fokusere på fremtiden for teamet og ikke lade sig påvirke for meget af situationen. Samtidig bør man erkende, at fyringen kan skabe kortsigtede udfordringer for teamet, som eksempelvis en større arbejdsbyrde. Derfor skal der lægges en strategi for, hvordan man håndterer arbejdsbyrden, mens der ledes efter en erstatning.

Morten W. Langer

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank