Novo Nordisk og Novozymes, de to største selskaber i Danmarks dominerende virksomhedsgruppe, har skuffet investorerne alvorligt i år.
Med 3. kvartalsregnskabet gav Novo Nordisk markedet endnu et chok. Er der noget at lære?
Når det først begynder at gå galt, så fortsætter det. Novo Nordisk leverede i forbindelse med 3. kvartalsregnskabet årets tredje chok til sine aktionærer. Det store pharmaselskab sænkede forventningen til væksten i driftsresultatet i de kommende år fra 10 til 5 procent om året. Det fik kursen til at falde med 16 procent til niveauet 234 omkring kl. 14.
Aktiekursen var efter regnskabsmeddelelsen faldet 41 procent i løbet af året, modsvarende en markedsværdi af de børsnoterede B-aktier fra cirka 805 mia. kr. til cirka 470 mia. kr. Det er kun gået lidt bedre for søsterselskabet Novozymes, hvor kursfaldet hidtil i år på samme tidspunkt nåede op på 25 procent.
Klassisk lektion til markedet
Disse tal illustrerer den første klassiske lektion, som Novo-sfæren i år har givet markedet: Når det første begynder at gå galt, så er der stor risiko for, at det fortsætter.
Når et selskab, der i mange år har nydt betragtelig succes, først kommer med en lille nedjustering, kan det alt for ofte være tegn på en vending til en ny tendens med nedjustering efter nedjustering. Selskaber, der går frem, har et momentum, der skubber omsætning og indtjening ind i fremtiden. Når de så bremser op, kan det blive dramatisk.
Efter lang tids fremgang har succesfulde selskaber og deres ledelser opbygget for meget selvtillid, og det er ofte svært for dem at komme i den nødvendige krisestemning. Der kommer tværtimod i begyndelsen af opbremsningen fortsatte meldinger om de betydelige perspektiver i selskabet. Der skal ofte en ny ledelse til at skabe en ny stemning om, at det haster med at stille om.
I de seneste år har shareholder value-mentaliteten fuldt og helt bredt sig til de fleste af de store fondsejede virksomheder. Det er formentlig en sund tendens, men der er også en risiko for, at den kammer over, før disse virksomheder finder en ny balance.
Økonomisk Ugebrev har tidligere kunnet påvise, at fremtidsudsigterne i Novo Nordisk for den afgående topchef Lars Rebien Sørensen i påfaldende grad har bevæget sig i takt med aktiekursen. Har Novo Nordisk bremset for meget op for forskning og udvikling og for investeringer, for i højere grad at blive en pengemaskine, for at kunne løfte fri pengestrøm, udbytter og aktietilbagekøb?
Der var også risiko i Novo og Novozymes
Der er risiko i virksomheder, også selv om deres forretning bygger på tilsyneladende stabile, langvarige megatrends.
En god del af værdiansættelsen af Novozymes byggede en overgang på forventningen om, at fortsat høje eller stigende energipriser ville skabe stor efterspørgsel efter de af virksomhedens enzymer, der bruges til fremstilling af etanol, som kan supplere benzin. Den forventning er i nogen grad smuldret.
Udsigten til, at stadig flere mennesker globalt får diabetes og får råd til at behandle sygdommen, har løftet Novo Nordisk i årevis. Men også i det marked er der konkurrence og grænser for hvad kritiske, prisbevidste kunder vil acceptere.
Ledelsen mister følingen med markedet
I takt med succesen kan en ledelse blive for tilfreds, præget af intern rivalisering og miste den nære fø-ling med markedet. Lars Rebien Sørensen gjorde, da han trådte til, meget ud af at følge kunder og kritikere gennem direkte kommunikation og ad usædvanlige kanaler. Det er ikke en side af Novo Nordisk, der har været fremhævet i de seneste år. Og ledelsen har tilsyneladende mistet den nære føling med et stort marked som USA.
Når først ledere bliver udnævnt til superbrands og verdensmestre, kan det være tid til at blive skeptisk. Og den skepsis bør måske ikke blive mindre, når et godt sammenspillet lederhold tilsyneladende begynder at gå i opløsning, som det skete, da Lars Rebien Sørensen droslede ned for Lise Kingos og Kåre Schultz’ fremtidsperspektiver. Den nye topchef Lars Fruergaard Jørgensen får med den aktuelle nedjustering af forventningerne, det voldsomme fald i markedsværdien, og den fyring af 1000 ansatte, som selskabet varslede i september, en virksomhed, der vil være præget af en ny sense of urgency. Det er en begyndelse.
Morten A. Sørensen
Læs tidligere analyser af Novo Nordisk her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her