FINANSIELLE HOVED- OG NØGLETAL
• Koncernomsætningen steg i 2. kvartal 2017 med 12% (12% i lokal valuta) til DKK 4.825
mio. i forhold til 2. kvartal 2016
• Omsætningen fra PANDORA-ejede butikker steg med 36% (37% i lokal valuta).
– Væksten i det direkte sammenlignelige salg for PANDORA-ejede
konceptbutikker udgjorde 10%
• Omsætningen fra EMEA steg med 10% (13% i lokal valuta) drevet af vækst på alle
de primære markeder
• Omsætningen fra Nord- og Sydamerika steg med 1% (-1% i lokal valuta)
– I USA steg det direkte sammenlignelige salg med 8% drevet af mere
effektive kampagner og forbedret eksekvering i butikkerne
• Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet steg med 35% (34% i lokal valuta)
drevet af et godt salg i Australien og Kina
• Ambitionen om at blive et komplet smykkebrand forløber planmæssigt, og
omsætningen fra Ringe, Øreringe samt Halskæder og Vedhæng steg tilsammen
med 23%, således at de tre kategorier udgør 23% af koncernomsætningen
• Omsætningen fra Charms steg med 6%, mens omsætningen fra Armbånd steg med
19%
• Bruttomarginen udgjorde 73,9% i 2. kvartal 2017 (2. kvartal 2016: 75,3%) og var
negativt påvirket af valutakursudsving
• EBITDA udgjorde DKK 1.611 mio. i 2. kvartal 2017, svarende til en EBITDA-margin på
33,4% (2. kvartal 2016: 37,2%) og var påvirket af højere administrationsomkostninger
• Frit cash flow udgjorde DKK 556 mio. (2. kvartal 2016: DKK 576 mio.)
• PANDORA returnerede i kvartalet DKK 1.449 mio. til aktionærer i form et kvartalsvist
udbytte på DKK 9 pr. aktie samt aktietilbagekøb på DKK 446 mio.
• I forbindelse med resultatet for 2. kvartal 2017 vil PANDORA udbetale et kvartalsvist
udbytte på DKK 9 pr. aktie til aktionærerne (svarende til DKK 1.000 mio.)
• Forventningerne til helåret 2017 er uændrede, herunder en forventet omsætning på
DKK 23-24 mia. og en EBITDA-margin på ca. 38%
I forbindelse med resultaterne for 2. kvartal udtaler PANDORAs CEO Anders Colding Friis:
”Vi er godt tilfredse med resultatet for 2. kvartal, hvor vi opnåede tocifret omsætningsvækst
og fortsat sund lønsomhed. Markeder som eksempelvis Kina, Italien, Storbritannien og
Australien klarede sig godt, hvilket afspejler det store vækstpotentiale for vores produkter på
såvel vores nyere som på vores mere etablerede markeder. Samtidig gør vi fortsat fremskridt
med hensyn til at forbedre kvaliteten af vores globale netværk af butikker, og vi tilføjede netto
8. august 2017 | SELSKABSMEDDELELSE Nr. 394 | side 2 | 29
70 nye konceptbutikker i 2. kvartal.
Detailmiljøet i USA er fortsat udfordrende, men vi har med vores strategi opnået en stærk
forbedring i resultaterne fra vores netværk af konceptbutikker. Derudover ruller vi en række
initiativer ud for at styrke vores amerikanske forretning yderligere.
Vores ambition om at blive et komplet smykkebrand forløber planmæssigt, og omsætningen
fra Ringe, Øreringe samt Halskæder og Vedhæng steg med 23%. Samtidig steg salget af
Charms og Armbånd med henholdsvis 6% og 19%.”