Norge og Sveriges salg af SAS-aktier kan ses som et vigtigt signal: De to lande tror ikke, at SAS snart kan få fordele ud af Europas luftfartskonsolidering.
Tværtimod kan SAS’ position i dette spil være svækket i år, selv om selskabet kan stå stærkere på lang sigt. Danmark har særlige interesser i SAS.
SAS er i den forgangne del af 2016 næppe kommet nærmere på det strategiske mål, som koncernchef Rickard Gustafson formulerede i slutningen af 2015: At luftfartskoncernen skal deltage i en kommende konsolidering af europæisk luftfart ud fra en styrkeposition. Tværtimod. Koncernchefen understregede selv dette mål , da han i slutningen af 2015 sagde: “The best we can do is create a sustainable model that works for us. Then we can participate in future consolidation from a position of strength.”
Målsætningen er logisk. ”For mellemstore europæiske luftfartsselskaber bør en formodning om, at konsolideringen vil fortsætte, få dem til at forberede sig på at blive solgt på deres egne betingelser med adskillige interesserede købere,” skriver konsulentfirmaet McKinsey i en ny rapport fra september 2016 om europæisk luftfart.
En styrkeposition i konsolideringsprocessen vil bestå af god indtjeningsevne og momentum på markedet, gode fremtidsudsigter og frem for alt en solid markedsværdi. Og SAS er faktisk på nogle punkter kommet nærmere det mål. Selskabet har i de seneste to år opnået en stærk forbedring af indtjeningsevnen, især takket være en lav oliepris, og selskabet har også vækst i trafikken, der kan måle sig med de vigtigste konkurrenter.
Mørkere udsigter
Men udsigterne er i løbet af 2016 blevet mere problematiske. SAS var allerede inden Sverige og Norge solgte ud af deres andele i SAS i sidste uge faldet mere i værdi siden årsskiftet end de vigtigste rivaler. Norge har nedbragt ejerandelen fra 14,3 til 11,5 procent og Sverige fra 21,4 til 17,2 procent. Frasalget har ført til et yderligere kursfald på godt 7 procent, og kursen er markant under kursen ved årsskiftet.
At Norge og Sverige nu sælger – endda til en kurs, der lå cirka fem procent under markedsprisen, presser i sig selv aktiekursen. Markedet frygter, at flere udsalg kan være på vej. Men frasalget tyder også på, at de to lande ikke foreløbig venter at kunne tjene penge på, at SAS deltager i en kommende konsolidering – der mest sandsynligt kunne indebære, at SAS sælges helt eller delvist til en større luftfartsgruppe.
Den svenske erhvervsminister Mikael Damberg har direkte sagt, at der ikke forelå interesse for de to staters aktier fra andre luftfartsselskaber. Dermed har man tilsyneladende end ikke interesse fra et af de store gulfselskaber, der som Etihad har købt andele i for eksempel Alitalia. Aktiesalget kan alt i alt ses som et signal, der svækker SAS, mener nogle iagttagere .
Danmark deltager ikke i udsalget af SAS-aktier, og den danske stat beholder sin andel på 14,2 procent, understreger Finansministeriet . Det kan ses som et udtryk for, at den danske stat objektivt har en større interesse end Sverige og Norge i at bevare indflydelse på SAS.
Lufthavn vigtigere end SAS for Danmark
Den danske stats vigtigste interesse i international luftfart er dog ikke SAS, men Københavns Lufthavne. Statens andel på 14,3 procent i SAS er aktuelt (per torsdag formiddag) 571 mio. kr. værd, mens andelen på 39,2 procent i lufthavnen har en værdi på 15.072 mio. kr. Forholdet mellem de to værdier er lidt paradoksalt, fordi SAS står for omkring 40 procent af trafikken i lufthavnen. SAS spiller dermed en afgørende rolle for det danske lufthavnsselskab, som forholdsmæssigt er noget mere afhængigt af SAS end lufthavnene i Stockholm og Oslo.
Hvis SAS helt eller delvist sælges som et led i konsolideringen af europæisk luftfart er det derfor vigtigt for den danske stat at sikre, at København fortsat er et centralt knudepunkt for SAS i Norden. Selv om konsolideringen af europæisk luftfart er bremset hårdt op siden 2010, er der udbredte forventninger om at den vil fortsætte.
Når og hvis den kommer i gang igen, kunne SAS stå rimeligt godt – som opkøbsobjekt: ”Mellemstore og små flag carriers er de mest tiltrækkende mål, fordi deres drift er af begrænset størrelse, og de har normalt begrænsede finansielle udfordringer. Konkurrencen om de stærkeste partnere, især dem med attraktive hjemmemarkeder, vil derfor blive intens,” vurderer Boston Consulting Group . For Rickard Gustafson er spillet altså ikke slut endnu.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her