A.P. Møller-Mærsk vil smelte sine logistik- og transportvirksomheder sammen til en tæt integreret global organisation.
Det skal give en årlig gevinst på 4 mia. kr. Men det er også en dristig udfordring af tidens generelle skepsis over for vertikal integration.
Søren Skou har truffet en afgørende beslutning: A.P. Møller-Mærsks topchef vil dristigt og systematisk skabe et tæt integreret globalt transportsystem, og han satser på, at det skal give en ekstra indtjening på 4 mia. kroner i løbet af kun tre år.
Den store koncerns aktiviteter inden for logistik samt disponering af fragt og containere, drift af havne og håndtering af containere i havne, transport af containere på skibe og også servicering af skibene med for eksempel slæbebåde, skal smeltes sammen til én tæt samarbejdende organisation med en samlet omsætning på over 210 mia. kr.
Det er en beslutning, der er dristig, fordi den er kontroversiel i forhold til tidens mest almindelige strategiske tænkning. Denne tænkning tilsiger satsning på snævre kernekompetencer og forretningsenheder, og strategierne i de fleste store koncerner har længe bevæget sig væk fra vertikal integration. Ud fra den tankegang skulle A.P. Møller-Mærsk snarest splitte for eksempel havneterminaler og spedition fra og satse rendyrket på containertransport. I stedet er en stærkt integreret logistik- og transportdivision blevet Søren Skous svar på de store udfordringer i containerbranchen.
Integration for milliarder
Budskabet om vertikal integration er centralt i den strategiske melding, som koncernen præsenterede torsdag i den forgangne uge. Meldingen skuffede nogle markedsdeltagere. Men andre var opmuntrede af et konkret budskab om, at den vertikale integration i sig selv vil have forbedret logistik- og transportdivisionens Return on Invested Capital (ROIC) med op mod 2 procentpoint fra udgangen af 2019. Det svarer til en fremtidig merindtjening på cirka 600 mio. dollar, eller cirka 4 mia. kr. om året i den division, der formentlig alene vil udgøre fremtidens A.P. Møller-Mærsk.
Umiddelbart er der gode argumenter for den tættere integration i transportdivisionen: Den kan gøre Mærsk-organisationen til noget særligt. Ingen andre koncerner råder over så store aktiver i hele logistik- og transportkæden. Ved at smelte dem sammen kan Mærsk muligvis tilbyde en global service (og en nøje styring af serviceydelsen), som ingen konkurrenter kan matche.
Kapitalstyrke og kreditværdighed er en anden af koncernens relative styrker, som den kan udnytte gennem denne strategi, for det vil være kapitalkrævende at skulle holde sig i spidsen af containerskibs- og terminalbrancherne.
Man kan se fundamentet for Mærsks vertikale integrationsplan i den stærke position, som Maersk Line har globalt, og som det derfor især gælder om at forsvare. Derfor er det måske ikke overraskende, at Søren Skou ifølge den nye strategi gerne vil styrke netop denne position yderligere med opkøb af konkurrenter.
Kan være problematisk
Der er dog også væsentlige argumenter imod vertikal integration: Blandt andet kræver den, at koncernen permanent kan holde sig blandt de globalt førende i alle led af kæden, og den gør det vanskeligere at outsource til innovative udfordrere i dele af kæden.
Og så er der forholdet til konkurrenter, som også er kunder: Hvis for eksempel logistikvirksomheden Damco smeltes ind i Maersk Line, kan andre logistikvirksomheder måske i højere grad opfatte Maersk som en direkte rival og forsøge at undgå at bruge rederiets containerskibe.
Morten A. Sørensen
A.P. Møller Holding slipper næppe olien
A.P. Møller Holding, som har stemme- og aktiemajoriteten i A.P Møller-Mærsk koncernen, vil næppe gå med til, at koncernens olie- og gasaktiviteter bliver solgt fra i forbindelse med den restrukturering, som koncernen nu er i gang med. Holdingselskabets bestyrelsesformand Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla understregede i en særskilt meddelelse i den forgangne uge, at “vi ser A.P. Møller som forblivende en indflydelsesrig aktionær i forretningsenheder, der går igennem særskilte strukturforandringer: De vil fortsat være en del af A.P. Møller-familien.” Efter denne ganske klare melding fra ejerfonde og -familie virker det sandsynligt, at A.P. Møller-Mærsks centrale olie- og gasaktiver vil indgå i et selvstændigt selskab, der børsnoteres (eventuelt efter at være blevet styrket med opkøb), og som får A.P. Møller Holding, som kontrollerende aktionær.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her