I al stilhed har Carlsberg begravet en af sine største miljømæssige satsninger i Danmark. Den såkaldte Snap Pack, hvor en klat lim holder sammen på seks dåser, skulle have sparet miljøet for mange hundrede millioner tons plastik. ”Forbrugerne vil ikke have dem”, lyder forklaringen fra Carlsberg. Miljøorganisation ærgrer sig.
”Lanceringen i dag er et udtryk for vores ønske om at gå i vores grundlægger J. C. Jacobsens fodspor i jagten på en bedre dag i morgen”. Sådan lød de store ord tilbage i september 2018 da Carlsbergs daværende øverste direktør Cees ’t Hart præsenterede Carlsbergs ”banebrydende initiativer for verdenspressen”, som det hed i Carlsbergs egen pressemeddelelse.
De banebrydende initiativer var indenfor Carlsbergs bæredygtighedsprogram og blev døbt Together Towards Zero, hvor målet var intet mindre end at spare verdenssamfundet for 1.200 tons plastik om året. Øverst på listen over Carlsbergs innovationer stod den nye Snap Pack.
”Den har været tre år undervejs. Den nye forpakningstype erstatter de velkendte sixpacks med en lille klat lim, som klistrer dåserne sammen”, skrev Carlsberg ved lanceringen og fortsatte: ”Snap Pack har fået sit navn fra den bevægelse, man skal gøre for at få dåserne fra hinanden. Hvor dåserne tidligere blev holdt sammen af plastikfolie, skal de nu blot snappes fra hinanden. Alene i Danmark sparer man derfor plastikfolien fra de 26 mio. sixpacks, vi sælger hvert år”.
Carlsbergs vision for den lille løsning på et stort problem var dermed ganske ambitiøs. Teknologien blev kaldt ”revolutionerende”, og den ville reducere ”Carlsbergs plastikforbrug med 76 % på én gang, og limen er akkurat stærk nok til at holde dåserne sammen og klistrer ikke, når først dåserne er adskilt”.
Carlsbergs mediestrategi gav bonus i første runde. Tiltaget blev rosende omtalt i næsten alle danske og store globale medier. Og forbrugerne tog den gode idé til sig.
Men hurtigt begyndte kritiske røster at melde sig. Der fremkom historier om kunder, der ikke havde kræfter nok eller havde leddegigt eller på anden måde havde stort besvær med at skille de seks dåser fra hinanden.
I lang tid herefter har der været bemærkelsesværdigt stille omkring den “store innovation” fra Carlsberg. Forklaringen på, at bryggerikoncernen nu har droppet det grønne projekt, viser sig at være, at forbrugerne fravalgte Snap Pack og ikke købte de mange gode bæredygtighedsargumenter fra Carlsberg.
”Modtagelsen i Danmark har været lunken. Vi har derfor besluttet at stoppe pilotprojektet i Danmark og i stedet gå tilbage til vores velkendte emballage, som i dag består af 100 % genanvendt plastikomslag”, skriver Carlsberg i et skriftligt svar til Økonomisk Ugebrev.
Et pilotprojekt
Carlsberg kalder det nu for et pilotprojekt. Sådan blev det dog ikke opfattet af den danske organisation Plastic Change, der bekæmper plastikforurening globalt, og som har samarbejdet med Carlsberg, blandt andet med at udvikle bæredygtige krus eller kopper til mange af de musikfestivaler, som Carlsberg støtter.
Organisationen var begejstret, da Carlsberg meldte sine ambitiøse mål ud og havde ingen grund til at betvivle, at der var realiteter bag de mål, Carlsberg selv satte op. Derfor er skuffelsen i dag så meget større, ikke mindst efter en lang periode, hvor organisationen intet havde hørt fra Carlsberg. ”Vi synes, det er ærgerligt, at de danske forbrugere ikke har taget bedre imod Carlsbergs Snap Pack, og det er et eksempel på, hvor stærke vores vaner er, når det kommer til forbrugerpræferencer. Måske er det indimellem nødvendigt at fjerne de mindre bæredygtige valg fra hylderne i stedet for at vente på, at forbrugerne ændrer vaner”, siger Louise Lerche-Gredal, Adm. direktør i Plastic Change.
Carlsberg søsatte sit ambitiøse plastikprojekt i Danmark og England. Men hvor projektet altså droppes fuldstændigt i Danmark, går det bedre i England, skriver Carlsberg i sit svar til Økonomisk Ugebrev og fortsætter:
”Vi er til gengæld blevet en masse erfaringer rigere fra projektet, som vi kan tage med os i vores forsatte arbejde på at forbedre og udvikle nye bæredygtige løsninger til det danske marked”.
Carlsberg har ikke svaret på, om de fortsat agter at lancere Snap Pack i andre lande, eller hvad investeringen har kostet Carlsberg.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.