Erhvervsmanden Torben Ballegaard, næstformand i Egmont Fonden, som hvert år uddeler 100 mio. kr. til velgørende formål, slår til lyd for, at store velkonsoliderede danske familievirksomheder ikke kun fokuserer på at ”puge penge sammen”, men også retter blikket ud mod en strategisk tilgang til deres velgørende aktiviteter.
I USA har mange store virksomheder, også de, som ikke er fondsejede, i dag en bevidst strategi for aktiv velgørenhed, en såkaldt catalytic philantropy. Det kan de meget velhavende store danske virksomheder godt lade sig inspirere af, lyder hans vurdering. Men der er stadig i Danmark store familieejede virksomheder, som ophober milliarder til deres ejere, og som ikke – eller kun symbolsk arbejder med velgørenhed og almennyttigt arbejde i forhold samfundet.
Torben Ballegaard oplyser, at Egmont Fonden i det almennyttige arbejde henter stor inspiration fra amerikanske virksomheder og fonde, der arbejder med såkaldt katalytisk filantropi , dvs. en uddeling, som ikke ’bare’ gives til en skare af ’værdigt trængende’, men som funderes på en bevidst strategi, hvor den alment velgørende indsats fokuseres på at skabe vedvarende ’systemiske’ og/eller samfundsmæssige forandringer.
Kunne det være en brandingmæssig fordel for de store danske virksomheder at tænke mere i filantropi?
TB: Ja, det tror jeg helt klart. Når jeg siger ja, er det ikke fordi jeg tænker på simpel her-og-nu branding, men i virkeligheden fordi man som ejer er nødt til at erkende, at det man efterlader på denne Jord, ikke kun er regnskabets materielle aktiver, men i endnu højere grad ens eftermæle. Her tror jeg, det giver en rigere følelse i sidste stund at vide, at man har udvirket nogle virkeligt værdifulde forandringer i samfundet, end bare at tænke på, at man efterlader en ophobning af x milliarder til nogle mere eller mindre begavede arvinger.
Men det er vel ikke en tankegang, der er relevant uden for fondsverdenen herhjemme?
TB: Det er som om ejerskabskulturen ubevidst har gjort det til en sport i sig selv at puge penge sammen (langt ud over hensynet til forsvarlig konsolidering). Jeg synes, at det ville være rigtig fint, hvis ikke kun familieejede virksomheder, men også andre store økonomiske enheder supplerede sit fokus med en katalytisk velgørende strategi.
Handler det alene om at brande virksomheden?
Nej. I Egmont Fonden lægger vi meget vægt på, at almenvelgørende arbejde ikke på nogen måde kan opleves som plat reklame for selve forretningen Egmont. Hvis vi gjorde det, tror jeg vores samarbejdspartnere og vores egne medarbejdere ville se skævt til Fonden. Det handler om, at vi gør en oprigtig forskel i samfundet, for vi kan jo se, at det offentlige får sværere og sværere ved at løfte de mange (forandrings)opgaver, som hober sig op, hvis vore efterkommere også skal kunne leve i et civiliseret samfund.
Det lyder som om at jeres almennyttige tænkning faktisk er ret løsrevet fra selve forretningen?
Ja, det er den bestemt, men samtidig giver den almennyttige indsats netop en højere mening med vore bestræ-belser og alle vore medarbejderes hårde arbejde. Vi har lagt en katalytisk strategi for vores almennyttige arbejde, for på den måde at være bedst muligt i stand til at gøre en blivende forskel for mennesker og for samfundet. Det almennyttige arbejde foregår helt løsrevet fra den kommercielle målsætning. Her arbejder vi meget bevidst med en strategi, hvor vi gennem en katalytisk tilgang udvikler koncepter og partnerskaber, som kan geare indsatsen og opnå den størst mulige effekt.
Torben Ballegaard ser det som noget meget positivt, at flere store erhvervsvirksomheder i nyere tid er begyndt at rykke fremad på det filantropiske område, og der gør det ’beyond lip service’ og ’window dressing’. De arbejder systematisk med at sikre blivende forandringer og efterlade meningsfulde fingeraftryk. For eksempel ser man dannelsen Bestseller Foundation, og vi ser, at flere af de største familieejede virksomheder nu arbejder med deres fonde, som andet og mere end bekvemme ejerstrukturer; men som aktive instrumenter inden for velgørenhed og strategisk filantropi.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.