Fra Bloomberg: ”Carpe Clichés! This Time Really Was Different” af John Authers. Læs hele analysen HER
Ordsprog, der gentages ofte, kan irritere, især når de er sande. Men stimuluspengene er sluppet op for indsatser på den amerikanske forbruger.
Påfaldende forbrug
Man skal aldrig satse mod forbrugeren, siger man. De samme mennesker hævder også, at de farligste ord i finansverdenen er: “Det er anderledes denne gang.” Bevæbnet med disse klichéer, som er så meget mere irriterende, fordi de er sande, dykker vi ned i den ekstremt vanskelige og smerteligt vigtige debat om det amerikanske forbrug.
Historien indtil videre: På trods af en aggressiv opstramningskampagne fra Federal Reserve fortsætter det amerikanske forbrug med at være forbløffende robust. Det er hovedårsagen til, at den amerikanske vækst har været stærkere end forventet i år. Stort set alle er enige om, at forklaringen ligger i de ekstraordinære stimulusbetalinger, der blev udbetalt under pandemien. Det efterlod forbrugerne med penge på lommen, hvilket betød, at højere renter havde mindre effekt, end de normalt ville have haft.
Det er her, vi støder på vores første problem. Selvom det er farligt at sige det, betyder stimulansen, at det helt klart er anderledes denne gang. Følgende diagram fra en meget omtalt forskningsartikel fra San Francisco Fed, som blev offentliggjort i sidste måned, viser, hvordan den samlede amerikanske opsparing bevæger sig efter begyndelsen af en recession. Denne ligner tydeligvis slet ikke nogen af de andre nedgangstider i de sidste 50 år:
Mens forbrugerne havde så mange ekstra penge, kunne forbruget fortsætte. Hvor meget har de tilbage? Ikke meget, mente San Francisco Fed. Ifølge deres skøn var den personlige opsparing steget med hele 2,1 billioner dollars sammenlignet med tendensen før pandemien – og ved udgangen af første kvartal var den faldet med 1,9 billioner dollars. Det tyder på, at de ekstra penge til forbrug er sluppet op nu…