Spotraterne for Stillehavet er faldet med to cifre den seneste måned
Det ser ikke godt ud for containerrederierne. Højsæsonen er ved at miste den smule styrke, den tidligere havde. Spotraterne er på vej ned i et tabsgivende leje.
Fra Freightwaves: ”Trouble ahead: Container shipping rates sinking further into the red” af Greg Miller. Læs hele analysen HER
Raterne “fortsætter med at falde og bøjer sig for presset fra utilstrækkelig efterspørgsel og voksende overkapacitet,” skrev Alphaliner i denne uge.
Ifølge Linerlytica “fortsætter stemningen på containermarkedet med at forværres, fragtraterne falder stadig, og der er kun ringe udsigt til et opsving i raterne i oktober på trods af rederiernes bestræbelser på at begrænse den tilgængelige kapacitet gennem aflyste sejladser.”
Dette er især dårligt nyt for rederiet Zim (NYSE: ZIM), som har en usædvanligt høj spoteksponering i trans-Stillehavet i år – 70 pct. mod de typiske 50 pct.
Faldende rater til både USA og Europa
Freightos Baltic Daily Index (FBX) spotrater for Asien-Nordamerika-vestkysten er faldet med 16 % i løbet af den seneste måned til 1.712 USD pr. 40-fods enhed (FEU) i torsdags. FBX’s vurdering af Asien-Nordamerikas østkyst er faldet med 13 pct. i løbet af den seneste måned til 2.662 dollars per FEU.
“For Nordeuropa har vi ikke set så lav en spotrate siden begyndelsen af 2018, hvor niveauet var lavere i to uger,” sagde Lars Jensen, CEO for Vespucci Maritime, i et onlineindlæg torsdag. “For at se en længere periode med spotrater, der er så lave eller lavere, skal vi tilbage til priskrigens højdepunkt i slutningen af 2015 og begyndelsen af 2016.”
Drewry World Container Index (WCI) viser, at de europæiske trades klarer sig endnu dårligere end de amerikanske. WCI’s spotindeks nåede et nyligt højdepunkt den 17. august. Siden da er WCI-vurderingen for Shanghai til Rotterdam, Holland, styrtdykket med 34 pct. Spotpriserne fra Shanghai til Genova i Italien er faldet med 27 pct.