Priskrigen på fedmemedicin er netop begyndt, efter at Food and Drug Administration onsdag godkendte Zepbound, et vægttabsmiddel fra Eli Lilly and Company. Zepbound forventes at være billigere end Novo Nordisks Wegovy og vil være på lager på amerikanske apoteker efter Thanksgiving.
Fra Zerohedge: ”Lilly’s New Weight Loss Medication Ignites Obesity Drug Price War” af Tyler Durden. Læs den fulde analyse HER
Zepbound er den seneste deltager i GLP-1-bølgen i år, hvor overvægtige amerikanere opgiver workout til fordel for “mirakelmedicin” til vægttab, der kan hjælpe folk med at tabe op til 5 pct. af kropsvægten på en måned. Det nye lægemiddel koster 21 pct. mindre om måneden – eller ca. 1.060 dollars for et skud, sammenlignet med Wegovys premiumpris på 1.349 dollars om måneden, ifølge Bloomberg.
På trods af den høje månedlige pris for Wegovy, som kan være sammenlignelig med udgifter som afdrag på bil, husleje eller realkreditlån og dermed uoverkommelig for mange mennesker, sammen med nogle forsikringsselskaber, der ikke er villige til at betale regningen, giver introduktionen af Zepbound håb om mere overkommelige muligheder inden for GLP-1-området.
Bloomberg bemærkede, at Lillys rabat sandsynligvis har været startskuddet til en “krig mellem de to lægemiddelproducenter om at vinde forsikringsselskabernes penge.”
Der kan være tale om en del-og-hersk-strategi mellem de to lægemiddelproducenter og forsikringsselskaberne:
Selv om listepriserne forbliver høje, tilbyder lægemiddelproducenterne ofte forsikringsselskaberne store rabatter bag kulisserne til gengæld for gunstig dækning, især når der er konkurrence fra et meget lignende lægemiddel. Hvad lægemiddelproducenterne mister i rabatter – som disse aftaler ofte kaldes – vinder de i potentielle markedsandele. At vinde over det fragmenterede, komplekse og lukrative amerikanske sundhedssystem er afgørende for Lilly og Novo for at maksimere den langsigtede profit.
De to lægemiddelproducenter er eksperter i at navigere i kampene bag kulisserne med forsikringsselskaberne om adgang til deres patienter. I årevis konkurrerede de to om at få dækning for injicerbar diabetesmedicin, herunder for nylig Mounjaro og Ozempic. De har historisk set delt markedsandele for diabetesbehandlinger, men indsatsen er højere for vægttabsmedicin. -Bloomberg