Fortællingen om GN er stadig, at Hearing divisionen præsterer godt, mens Audio divisionen er ved at finde en stabil bund efter en lang nedtur. Der er nu tegn på, at Audio kan vinde frem i 2024. Og efter yderligere engangsomkostninger i år, er der udsigt til, at 2024 kan blive et godt år for det nye samlede ”One-GN”, skriver redaktør Steen Albrecthsen i denne analyse.
Med bedre end forventede Q3-tal føjede GN sig til den gruppe af selskaber, der oplevede en solid kursstigning efter et regnskab, der på ingen måde var fantastisk. Efter en kursstigning på små ti pct. fra et lavt udgangspunkt, kunne det tyde på, at aktiens nedtur er ved at være historie. Et problemfyldt 2023 er ved at nå til ende, og der bliver gjort klar til et bedre 2024.
Når vi konstaterer, at regnskabet ikke var fuldstændig fantastisk, så handler det om, at regnskabet endnu engang var historien om, at Hearing gør det flot, men at Audio stadig halter en del. Hearing leverede en organisk vækst på 15 pct., som også hjalp til at løfte divisionens EBITA-marginen til over 16 pct. En forøgelse på 2,3 procentpoint i forhold til 2. kvartal og plus 5,6 procentpoint i forhold til 3. kvartal sidste år.
Inden vi klapper alt for meget i hænderne over forbedringen, skal man huske på, at en EBITA-margin på 20 pct. tidligere har været et opnåeligt niveau. Det er derfor også dette niveau, ledelsen stiler efter at nå i 2024, og først da kan man som investor være tilfreds.
Det lidt bedre end ventede 3. kvartal i Hearing førte til et løft af årsforventningen til divisionens organiske vækst fra 9-13 pct. til 11-13 pct. Der var dog ikke plads til et medfølgende løft af forventningen til den justerede margin på 14-16 pct., og det forklares med øgede omkostninger til væksttiltag. Helt konkret nævner ledelsen selv, at ”investere i lanceringen” af det nye top-høreapparat ReSound Nexia, der bl.a. er 25 pct. mindre.
Ledelsens budskab var i det hele taget, at Hearing kører godt, og at man næste år vil nå de 20 pct. margin.
I Audio divisionen er billedet mere blandet: Den organiske vækst var minus 8 pct. Men det hænger primært sammen med et svært sammenligningskvartal sidste år, hvor salget var ekstra højt pga. det vi kan kalde en ketchup-effekt fra udfordringerne med forsyningskæderne i 2021-22. Vi noterer, at CEO denne gang er begyndt at tale om, at man er ”cautious optimists” i forhold til, at markedet er ved at bunde og vil vende tilbage til vækst i 2024.
I forhold til 2. kvartal var der faktisk tale om en lille omsætningsfremgang, og det understøtter fortællingen om, at Audios marked stadig er i gang med at stabilisere sig på et betydeligt lavere niveau end de gode år. Det er uændret det vigtige erhvervsmarked (Enterprise), der har det svært, og her så vi en vækst på minus 13 pct. i forhold til samme kvartal sidste år, men en fladere udvikling i forhold til 2. kvartal.
Det er dog værd at notere, at både SteelSeries og forbrugerforretningen (som samlet står for en tredjedel af Audios omsætning) leverede ganske godt, når vi sammenligner med 2. kvartal. I forhold til sidste år er der stadig tale om negativ organisk vækst. Så det samlede billede for Audio i år giver ikke anledning til den store applaus. Forventningen til hele året blev således indsnævret fra et interval på ”-10 % til -4 %” til ”-9 % til -7 %”. Det er på lidt længere sigt, man som investor skal finde noget positivt i Audio. Den anden væsentlige historie i regnskabet er det store fokus på den fortsatte ”sammenlægning” af de to forretningsben. Der er ikke tale om en komplet fusion, men der bliver i den grad lagt op til, at man fremover ser på GN som én forretning med et meget tæt samarbejde mellem de to divisioner. Meget passende taler man da også om transformationen til ”One-GN”.
I dette arbejde har ledelsen fundet yderligere synergimuligheder på 600 mio. kr., der kan være fuldt høstet i 2026. Synergierne er fordelt på både de variable og faste omkostninger (COGS – Cost Of Goods Sold og OPEX – Operating Expenses). Ca. 400 mio. kr. vil dog allerede kunne være høstet næste år, og vil dermed alt andet lige bidrage med et løft af den samlede EBITA-margin med ca. to procentpoint med en omsætning nær 20 mia. kr. næste år.
Spørgsmålet er, om der nu bliver lagt yderligere 300 mio. kr. i posten med engangsomkostninger i 4. kvartal, for at bane vejen for en resultatforbedring i den ordinære drift de kommende år. GN’s historie har været præget af mange omstruktureringsprogrammer, som har medført engangsomkostninger (special items), der har en tendens til at forsvinde i selskabet.
Steen Albrechtsen
SA og/eller nærtstående ejer aktier i DSV
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.