Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Selvkørende AI bliver den næste store innovation

Sten Thorup Kristensen

mandag 11. december 2023 kl. 17:40

Selvkørende AI bliver den næste store innovation

Om få år vil AI-systemer ikke bare kunne levere mere eller mindre nyttige informationer, oversættelser og guides. De vil også kunne planlægge komplekse processer og f.eks. sige til, hvis de behøver mere viden om et eller andet. Den næste generation af såkaldte autonome AI systemer kan blive en endnu større revolution, end generativ AI er i dag. Men denne gang er det muligt for virksomhederne at forberede sig i god tid.

Den benovelse, som generativ AI blev mødt med ved introduktionen i 2022, har for længst fortaget sig. For er der i virkeligheden tale om noget, som med nogen rimelighed kan betegnes som intelligens? Det er uden tvivl nyskabende, at blandt andet ChatGPT kan finde informationer fra flere kilder og give en samlet fremstilling af dem. Men grundlæggende er det stadig blot en søgemaskine. Og brugeren skal selv forholde sig til, om det, der bliver fundet frem, er sandt eller falskt.

Men et nyt teknologispring er på vej, skriver Boston Consulting Group (BCG) i en artikel. Og denne gang kan det vise sig at være den store revolution: Med såkaldt autonom AI vil systemerne ikke længere blot levere en mellemregning, som måske kan bruges. De vil i højere grad kunne levere færdige løsninger ved selv at finde ud af, hvordan mellemregninger kan sættes sammen til noget brugbart.

BCG fremhæver, at hvor de fleste virksomheder blev overraskede over, at generativ AI pludselig var en realitet, har de muligheden for at forberede sig på autonom AI. Konsulenthuset vurderer, at den næste generation AI vil være på markedet om tre til fem år.

For at forstå autonom AI kan man forestille sig en fabrik, der fremstiller noget relativt simpelt, f.eks. kartoner til drikkevarer. Fabrikken registrerer nye kundebehov. Og ud fra dette input kommer udviklere op med løsninger, som vurderes på kvalitet og omkostninger. Herefter sættes en produktionslinje op, og der indkøbes råvarer og tjenesteydelser i form af f.eks. transport.

Den tænkte virksomhed anvender måske allerede i dag AI flere steder i processen. Men med autonom AI vil den få et samlet svar på, hvad den skal gøre fra start til slut. Systemerne vil også selv kunne afgøre, hvilke andre teknologier eller anden software, der skal anvendes.

Antag at den samme tænkte virksomhed har brugt fokusgrupper til at afgøre hvilke produktserier, der skal satses på. Rigtige, levende mennesker er inviteret ind og har kommenteret, hvordan de oplevede forskellige løsninger. For tiden eksperimenteres med at lade generativ AI overtage i hvert fald dele af dette arbejde. Hvis virksomheden f.eks. vil opdatere sit valg af farver til nyeste mode, kan den, i stedet for at indkalde fokusgruppen, bede ChatGPT fortælle om, hvordan de påtænkte farvenuancer opleves i forskellige sammenhænge. Alene sociale medier og blogs indeholder enormt kildemateriale, når det kommer til smag, mode og livsstil.

Men her er den generative AI’s mangler i forhold til kildekritik en ulempe. Systemerne kan finde materiale at arbejde med, men de kan ikke se svaghederne i dette materiale. Det vil autonom AI kunne, og her vil systemerne sige til, hvis de mener, at det er relevant at skaffe bedre data, f.eks. gennem meningsmålinger.

Fire handlemuligheder

Selvom systemer baseret på autonom AI endnu ligger nogle år ude i fremtiden, er der ting, som virksomhederne kan gøre allerede nu.

For det første kan man undersøge, om der er relevante løsninger indenfor autonom AI under udvikling, og i givet fald overveje et samarbejde med udviklerne. Sådan øger man sandsynligheden for at være på forkant.

For det andet kan virksomheder også begynde at indrette deres it-systemer på, at de ikke bare skal bidrage med data til AI – informationsstrømmen skal også kunne gå den anden vej, så autonom AI vil kunne sende forespørgsler og kommandoer til de eksisterende systemer.

For det tredje kan man så småt begynde at tage højde for, hvad autonom AI vil betyde for behovet for arbejdskraft i fremtiden. Serviceydelser, der i dag forekommer komplekse, og som kræver højt kvalificeret arbejdskraft, kan om ti år være en stangvare, der bliver spyttet ud af en computer.

Endelig for det fjerde kan man begynde at overveje de etiske implikationer, den nye teknologi vil medføre.

Sten Thorup Kristensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank