I december 2019 forsøgte Amazons franske afdeling at forbedre sit flossede skatteomdømme ved at melde ud, at selskabet i 2018 bidrog med 250 millioner euro til den franske statskasse. Efter massiv kritik fjernede Amazon dog opslaget på hjemmesiden, fordi tallet var misvisende. Ifølge den franske skatteekspert Valérie Descamps Gossé er Amazon-sagen et klassisk eksempel på taxwashing – hvor en organisation bruger unøjagtige eller fragmenterede skatteoplysninger til at fremstå mere skatteansvarlig, end den reelt er. Skatteekspert Ole Bendixen mener, at danske virksomheder bør tage ved lære af Amazons bommert.
Ligesom greenwashing – hvor virksomheder forsøger at fremstå grønnere, end de egentlig er – kan det at pynte sig med ukorrekte eller særligt håndplukkede skatteoplysninger, såkaldt taxwashing, have negative konsekvenser for en virksomheds omdømme.
Ifølge den franske skatteekspert Valérie Descamps Gossé, der blandt andet underviser i CSR og skat på franske handelshøjskoler, var det netop de negative følger af taxwashing, som ramte Amazons franske afdeling i december 2019. Det hele begyndte med, at Amazon – der ellers normalt er meget lukket omkring skattebetalinger – udsendte en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at Amazon France i 2018 bidrog med 250 millioner euro til den franske statskasse.
”Det er vigtigt at forstå, at Amazon har et temmelig flosset skatteomdømme i Frankrig. I bedste fald beskyldes selskabet for ikke at betale sin rimelige andel til statskassen – de mere harske kritikere taler om decideret skatteunddragelse. Det var det dårlige omdømme, som Amazons franske ledelse forsøgte at rette op på ved pludselig at melde ud, at selskabet i 2018 havde betalt 250 millioner euro i ”obligatoriske afgifter” og derved ydet et væsentligt bidrag til det franske velfærdssystem,” siger Valérie Descamps Gossé.
Hun tilføjer: ”Pressemeddelelsen fik dog langt fra den ønskede effekt. Kort efter offentliggørelsen begyndte ngo’er nemlig at sætte spot på Amazon Frances mangelfulde skatterapportering – og efter et par dage med massiv negativ omtale fjernede Amazon den oprindelige pressemeddelelse.”
Ifølge Valérie Descamps Gossé er problemet med Amazons skattekommunikation, at selskabet dels blander æbler og pærer samt at der er tale om fragmenterede oplysninger, der langt fra tegner et klart billede af selskabets skattebidrag.
”I pressemeddelelsen angav Amazon France et beløb på 250 millioner euro, som ifølge selskabet selv inkluderede selskabsskat, arbejdsgiverbidrag, lokale skatter og meget mere. Men set ud fra et fransk skattemæssigt perspektiv giver det eksempelvis ikke mening at inkludere arbejdsgiverbidrag i det regnestykke. Desuden offentliggør Amazon ingen centrale finansielle nøgletal som eksempelvis omsætning og indtjening, ingen oplysninger om opgørelsesmetoden samt ingen henvisninger til eksterne kilder eller revisorer til at bakke dataene op,” siger Valérie Descamps Gossé.
Hvad der skulle have været en PR-succes, endte som en katastrofe for Amazon. Fordi der var tale om håndplukkede og vildledende oplysninger, blev udmeldingen ifølge Valérie Descamps Gossé ikke opfattet som et forsøg på øget skattetransparens, men derimod som uærlig manipulation.
Der findes ikke en officiel definition af taxwashing, men ifølge Valérie Descamps Gossé er begrebet ikke blot relevant for virksomheder. Hendes bud på en definition inkluderer derfor også andre organisationer:
”Taxwashing er, når organisationer – herunder virksomheder, regeringer, internationale institutioner og ngo’er – har til hensigt at føre stakeholdere med interesse for ansvarlig skatteadfærd bag lyset. Sigtet med taxwashing er således at fremme bestemte skatteinteresser eller skatteholdninger ved at bruge unøjagtig, partisk eller frivilligt fragmenteret skatteinformation.”
Ifølge Valérie Descamps Gossé er problemet med taxwashing, at det konflikter med den grundlæggende demokratiske værdi, der handler om at sikre borgere adgang til troværdig og brugbar information: ”For at kunne træffe fornuftige og oplyste beslutninger er det afgørende, at den demokratiske samtale tager udgangspunkt i relevant og nøjagtig information – her står taxwashing i vejen.”
Valérie Descamps Gossé understreger dog, at Amazon-sagen på ingen måde afspejler, hvordan multinationale selskaber generelt kommunikerer omkring deres skatteforhold i Frankrig – tværtimod er det hendes opfattelse, at taxwashing hører til sjældenhederne.
Ole Bendixen, Senior Advisor hos BENDIXEN Tax Governance, er enig: ”Taxwashing er næppe et særligt udbredt fænomen, heller ikke i Danmark. Men selvom danske virksomheders kommunikation og skatteadfærd er lysår fra den Amazon og andre techgiganter praktiserer, så mener jeg dog alligevel, at danske virksomheder kan lære noget af Amazon-sagen.”
Ifølge Ole Bendixen er det glædeligt, at mange danske virksomheder har udarbejdet og offentliggjort en skattepolitik – ifølge Økonomisk Ugebrevs seneste Tax Governance Rating har 90 procent af alle danske børsnoterede large og mid cap-selskaber offentliggjort en skattepolitik.
”Kvaliteten af skattepolitikken varierer dog en del – og det er helt tydeligt, at der er stor forskel på, hvor meget energi og dedikation ledelsen har kastet ind i udformningen og opdateringen af skattepolitikken. Mens nogle er yderst professionelt udført, synes andre at være resultatet af en omgang ”hjemmesløjd”, hvor der er blevet klippet og klistret fra andre virksomheders skattepolitikker,” siger Ole Bendixen.
Klippe-klister metoden risikerer imidlertid at ramme virksomheden som en bommerang: ”Virksomhederne kan uforvarende komme til at skrive elementer ind, som slet ikke har rod i den måde virksomheden selv håndtere skat på – eksempelvis er jeg stødt på en virksomhed, der i sin skattepolitik oplyste, at den havde implementeret et såkaldt Tax Control Framework, som er en struktureret tilgang til at administrere skattemæssige risici og sikre overholdelse af skattelovgivningen. Men i virkeligheden var der slet ikke noget Tax Control Framework implementeret og virksomheden havde formentlig bare ”lånt” begrebet fra en anden virksomheds skattepolitik.”
Ole Bendixen tilføjer: ”Øget kommunikation omkring skatteforhold er generelt en god ting. Men som Amazon-sagen illustrerer, så risikerer man at tabe troværdighed til både offentligheden og skattemyndighederne, hvis man tror, at man kan slippe afsted med unøjagtig eller håndplukket information. Derfor er det vigtigt, at virksomheder sikrer sig, at indholdet i deres skattepolitik stemmer overens med deres faktiske håndtering af skatteområdet.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.