Efter at EU for efterhånden mange år siden pålagde EU-landene at gennemføre regler for tvungne periodiske revisorskift i de børsnoterede selskaber, er de lange overgangsordninger ved at være slut. Det har de seneste år betydet tvungne revisorudbud i flere store børsselskaber, og flere er på vej ved generalforsamlingerne dette forår. Der synes at være klare vindere og tabere i denne ”stoleleg”, hvor der stadig ikke er blevet plads til de mellemstore revisionsfirmaer som revisorer for børsselskaber.
På overfladen har alle de store Big 4-revisionsfirmaer det seneste år øget antallet af højprofilerede revisionskunder, altså regnskabsklasse D-kunder, som er børsnoterede og statslige selskaber. Største fremgang er der til Deloitte med ni flere D-kunder, til 43 i 2023, ifølge tal fra Bisbase. Flere af Deloittes nye D-kunder kommer dog ikke fra det øverste segment af store eliteselskaber, men Deloitte fik en kæmpe fjer i hatten ved at tage Novo Nordisk som ny revisionskunde tilbage i 2021.
Overraskende har PwC også holdt skansen med fremgang i D-kunder fra 35 til 37, og EY har også øget, fra 35 til 37 D-kunder. Økonomisk Ugebrevs gennemgang af de store selskabers revisorskifter de seneste år viser, at EY synes at være den helt store vinder, og PwC den store taber.
Som tidligere beskrevet i Økonomisk Ugebrev har PwC historisk haft revisionsopgaven hos en meget stor andel af de store børsnoterede selskaber. Det betyder også, at PwC står i skudlinjen, hver gang der er et tvungent revisorskifte. PwC holder altså rigtig godt stand, men tendensen er klar:
For nogle få måneder siden mistede PwC Coloplast som revisionskunde. Selskabet blev overtaget af EY. Sidste sommer valgte cBrain at udskifte PwC, og også her blev revisionsopgaven overtaget af EY. I februar sidste år fik DS Norden også EY som ny revisor, efter at have haft PwC i en årrække. Over de seneste år har PwC også mistet Aquaporin og Bioporto som revisionskunder.
Fra EY siger adm. direktør Jan C. Olsen, at revisionsfirmaet har fået flere store nye revisionskunder de seneste år. ”Det er klart, at det giver os nogle nye muligheder, når de store selskaber gennemfører udbud af revisionsopgaven. Vi forventer også de kommende år at kunne hente nye storkunder på den konto. Vi har et stærkt globalt set up, som både kan sikre effektitet og høj kvalitet i revisionsprocesser.”
Til gengæld kaprede PwC sidste år Matas som revisionskunde fra EY, og PwC nuppede også NKT, som havde haft Deloitte i det seneste ti år. Tendensen mod, at PwC taber højprofilerede elitekunder, ser dog ud til at fortsætte. Dette forår skal Vestas gennem et tvungent revisorskifte, efter at PwC har været selskabets revisor i 22 år. Det betyder, at den formelle maksimale grænse på to gange ti år med samme revisor er overskredet. Så det er ikke muligt med genvalg af Vestas her.
PwC har dog ved revisorudbud de seneste år været dygtige til at kapre andre nye revisionskunder blandt de store danske elitevirksomheder. Bl.a. Carlsberg i 2017, hvor revisionsfirmaet nok vil holde fast til 2027.
Og med Ørsted fik PwC i 2020 sikkert endnu en tiårig periode efter at have vundet et formelt udbud, altså frem til 2030. Det samme gælder for PwC’s arbejde som revisor for A.P. Møller – Mærsk, hvor revisionsfirmaet efter et revisionsudbud fik åbnet for endnu en tiårig periode frem til 2032. Endelig fik PwC DSV som ny kunde i 2017, og der synes revisionsfirmaet også at være relativt sikker mange år frem.
Selvom opfattelsen generelt er, at der er pres på revisionshonorarerne i de store selskaber, synes revisionsfirmaerne at være gode til at sætte honoraret på lovpligtig revision op. Ifølge revisionsfirmaernes gennemsigtighedsrapporter øgede PwC sidste år revisionshonorarerne fra de såkaldte PIE-selskaber, typisk børsnoterede selskaber, til 320 mio. kr., mod 286 mio. kr. året før, altså med 12 pct., hvilket synes meget godt at modsvare de gennemførte prisforhøjelser, som fremgår af de børsnoterede selskabers regnskabsnoter. Eksempelvis hos Pandora steg revisionshonoraret sidste år 10 pct., mens det steg 8 pct. for Coloplast.
Over en bred kam synes selskabernes bestyrelser og revisionsudvalg at have accepteret prisforhøjelser på det lovpligtige honorar. Bl.a. på grund af revisorernes investeringer i ny teknologi og digitale processer, og en dybere revision med markant større stikprøver end tidligere, med henblik på at skabe øget sikkerhed i revisionsprocessen.
Over de kommende år ses også muligheder for, at revisorerne kan hente større revisionshonorarer, idet selskabernes bæredygtighedsrapporter fra starten af januar 2024 skal underlægges et review fra en udpeget uafhængig revisor, som forventes også at blive den allerede valgte lovpligtige revisor. Men det bliver altså en selvstændig ekstraopgave.
EY øgede sidste år revisionshonorarerne fra PIE-kunder med hele 19 pct., fra 179 mio. kr. til 213 mio. kr. Trods denne betydelige honorarvækst er PwC fortsat ca. 50 pct større på honorarindtægter fra de store højprofilerede selskaber.
Tredjestørst er Deloitte med en stor set flad honorarindtægt fra PIE-virksomheder på 131 mio. kr. Deloitte synes altså ikke strategisk at satse lige så hårdt på de store PIE-kunder, som de to andre store revisionsfirmaer gør, hvilket heller ikke er den store overraskelse.
Deloitte har historisk haft den helt store tyngde på rådgivning, og medtages rådgivningsindtægter i størrelsessammenligningen, er Deloitte landets suverænt største revisionsfirma med en omsætning på knap 5 mia. kr. – mod PwC’s 3,4 mia. kr. og EY’s 2,9 mia. kr.
Det fremgår klart af revisionsfirmaernes gennemsigtighedsrapporter, at Deloitte, ligesom KPMG, satser strategisk mest på rådgivning. Særligt for Deloitte synes der at være en kæmpe konkurrencefordel i, at de store PIE-selskaber i disse år i stigende omfang skiller revisionsopgaven og anden rådgivning.
Tendensen fremgår meget klart af regnskabstallene: Fra 2022 til 2023 øgede Deloitte rådgivningshonoraret med 35 pct., mens PwC og EY mistede omsætning på rådgivning fra revisionskunder, ofte de PIE-kunder, hvor der ses skrappere på kravene omkring uafhængighed – og ønsket om at skille revision og rådgivning ad.
Denne tendens ses fortsætte de kommende år, og selskaber er også i højere grad begyndt at leve op til kravet op, at anden rådgivning fra den lovpligtige revisor ikke må udgøre mere end 70 pct. af revisionshonoraret.
Deloitte præsterede sidste år samlet størst vækst med en fremgang på 12 pct., mens PwC stod stille, og EY gik 9 pct. frem. KPMG øgede omsætningen med hele 22 pct. til 0,9 mia. kr., og medtages fremgangen i det andet KPMG-selskab, KPMG Acor Tax, var væksten endnu større.
De to KPMG-enheder omsatte sidste år for 1,37 mia. kr., hvilket var mere end BDO på 1,27 mia. kr. – og lidt mindre end Beierholm på 1,42 mia. kr.
Gennemgangen af D-selskabernes valg af revisor viser også, at det fortsat er meget vanskeligt for de mellemstore revisionsfirmaer at komme ind på markedet for de mere højprofilerede D-virksomheder: Beierholm har øget fra to til tre, BDO fra tre til fire, og KPMG fra syv til ti, mens Grant Thornton er gået fra tre til én D-revisionskunde.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.