CEO Charl Van Zyl har nu siddet i spidsen for Lundbeck i fem måneder, og det er længe nok til, at han nu forsigtigt begynder at optegne stregerne for den fremtidige udvikling. Der er endnu ikke tale om en meget konkret og helt officielt udmeldt strategiplan, men dog alligevel nok til, at man kan se, hvor Lundbeck er på vej hen, og hvordan man sikrer vækst – også forbi 2030, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Den prestigefyldte årlige JP Morgan Healthcare Conference i San Francisco i starten af januar var bagtæppet for Lundbecks CEO Charl Van Zyls første store møde med den internationale investorverden, hvis vi ser bort fra R&D-dagen i december, hvor fokus naturligvis var på R&D og ikke på en nytiltrådt CEO’s mere strategiske tanker om hele virksomheden. JPM-præsentationen var ikke blot en normal ”generisk præsentation” af selskabet. For selvom der naturligvis ikke var tale om en egentlig strategifremlæggelse, så blev der lukket lidt op for tankerne om fremtiden og også lidt om finansielle udsigter. Og der blev også delt erfaringer fra de første fire måneder i jobbet.
Opkøb af mere forretning er naturligvis højt på agendaen, fordi han mere eller mindre officielt især blev hentet ind til at løse denne opgave. Udfordringen er, at Lundbecks forskningspipeline af nye lægemidler ikke kan fylde det omsætningshul, der skabes efter 2026 fra patentudløb på først Brintellix og især senere hen fra andre af selskabets strategiske brands.
Selskabets egen pipeline er simpelthen for langt bagud til at kunne nå i mål med godkendte og godt sælgende lægemidler inden 2028. Derfor skal der i de kommende år tilkøbes færdige lægemidler eller mere sandsynligt sen-stadie projekter, som er tæt på godkendelse eller lancering, og som i hvert fald optimalt set kan lanceres i 2027-28.
Det blev tydeligt indikeret, at Lundbeck foretrækker at sikre sig en lang række muligheder (shots-on-goal) ved en række mindre opkøb og partnerskaber frem for at tage kæmpeskridt via ét stort opkøb. Fokus vil også være på lidt mindre lægemidler og ikke på store potentielle blockbusters.
I vores øjne sænker det risikoen og gør aktien lidt mere investérbar. For en af de store risici siden A/B-aktiesplittet har været, at man (efter et muligt pres fra LundbeckFonden) kunne tænkes at ville gennemtvinge et stort, dyrt og måske risikofyldt opkøb betalt helt eller delvist med alt for billige aktier.
Det er altså ikke umiddelbart på tegnebrættet. Man vil i stedet gå systematisk til værks og via en struktureret tilgang opbygge en hel række af lidt mindre lægemiddelkandidater, der kan nå helt over målstregen enten ved egen hjælp eller via partnerskaber.
Fokus for Lundbeck vil være på midcap-områder, hvor konkurrencen fra de helt store pharmaselskaber formentlig er mindre. Her er tale om projekter og lægemidler med et forventet topsalg på 500-800 mio. USD. Det ligger også pænt på linje med selskabets nuværende portefølje af lægemidler.
På længere sigt skal opkøbsstrategien også være at skabe en lang række partnerskaber og meget større pipeline, der i højere grad kan sikre, at Lundbeck i 2030’erne bliver mere selvforsynende. Altså at Lundbecks egen pipeline er bred og dyb nok til at levere lægemidler, der løbende kan afløse de, der går af patent.
På den konkrete korte front blev der også talt om vækstmulighederne ved at investere mere i egne eksisterende produkter. Her handler det især om migrænemidlet Vyepti og Rexultis godkendte alzheimers agitation indikation, som begge vil være øverst på investeringslisten. Disse to produkter skal gå fra i dag at udgøre over 30 pct. af omsætningen til over 60 pct. af omsætningen i 2028.
På den finansielle front blev den langsigtede målsætning om 30-32 pct. EBITDA-margin også fastholdt, ligesom det noget løsere blev indikeret, at målsætningen på midt-encifret vækst frem til 2026 også vil kunne fortsætte hen over patentudløbene. Det vil ledelsen være mere konkret omkring senere.
Det samme vil man formentlig være senere i år om de ”omkostningsbesparelser”, der også blev bragt på banen. Principielt er det ikke omkostningsbesparelser, men snarere omlæggelser eller re-allokeringer. I praksis betyder det, at der er fundet en række initiativer, hvor omkostningsbesparelser i en del af organisationen (f.eks. ved geografiske prioriteringer) skal bruges i andre dele til vækst og/eller R&D-tiltag. Vækstinvesteringer kan som nævnt være i Vyepti og Rexulti.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.