Siden nytår er det generelle indeks for container shipping aktier steget ca. 20 pct. A.P. Møller-Mærsk fulgte med op, altså lige indtil forleden, hvor der kom et skuffende regnskab for 4. kvartal 2023.
Da fragtraterne først steg i starten af 2024, har de selvfølgelig ikke løftet indtægterne i slutningen af 2024. Containerraterne er fortsat høje, men dog sivende, og det vil sandsynligvis løfte Mærsks indtjening i første kvartal.
De kortsigtede udsigter for crude oil transport synes at være betydeligt bedre. Oliepriserne har gennem februar været stigende, og med den eskalerende krise i Mellemøsten er der nok større sandsynlighed for stigende oliepriser end for faldende priser. Det vil alt andet lige være godt for især Torm, men også Norden. Norden har dog netop udmeldt forventninger for 2024, som ligger betydeligt lavere end 2023. Ledelsen forventer dog fortsat god lønsomhed på både tørlast og tankforretningen i 2024, så den udmeldte forventning kunne godt være præget af en gå-med-livrem-og-seler tilgang.
Det globale clean energy indeks er startet 2024 relativt svagt. Men der er nu klare tegn på dannelsen af en bundformation, som kan varsle et bedre 2024 end 2023.
Vestas har lagt grunden til ny fremgang med et nyligt 4. kvartalsregnskab, som var bedre end forventet. Men ledelsens forventninger til 2024 vokser ikke ind i himlen med ledelsens medianforventning til driftsoverskud på 850 mio. euro mod analytikernes forventning på 880 mio. euro.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.