Uddrag fra Bloomber/zerohedge (oversat)
Søfartskrisen i Det Røde Hav har været et eksplosivt rod for det internationale søfartssamfund og den globale økonomi. Med olietankskibe, der i stigende grad styrer fri af det sydlige Røde Hav og Bab el Mandeb-strædet, er skibskapaciteten hurtigt blevet strammet, hvilket har presset de daglige rater højere.
Bloomberg rapporterer, at kun to nye supertankere vil slutte sig til den globale flåde i 2024, de færreste tilføjelser i fyrre år og omkring 90 % under det årlige gennemsnit i de sidste to årtier.
“Betydningen af omdirigeringerne kan ses hver dag i skibsfart generelt, og jeg vil sige råolie- og produkttankskibsfart,” siger Alexander Saverys, CEO for Euronav NV, en af de største tankskibsejere i verden, til investorerne. under et indtjeningsopkald tidligere på måneden.
Saverys sagde, at lave leverancer og en aldrende global flåde er en perfekt opskrift på et positivt syn på tankskibe.
Vi har tidligere skrevet, at Houthi-angreb på kommerciel skibsfart er det ” næste udbudsdrevne inflationschok .” Som følge heraf er en nøglerente for Clean Tanker, der spores af Baltic Exchange, rykket nord for $100.000 om dagen på grund af forstyrrelserne, hvilket har forårsaget længere sejl, hvilket strammer kapaciteten på havene.
De amerikanske og britiske luftangreb på Houthi-militante i Yemen var en af de største drivere, der fik tankskibsraterne til at stige i anden halvdel af januar. Mange af disse tankskibe, der transporterer brændstoffer som benzin og diesel, er blevet tvunget til at navigere rundt i Afrika.
Diagrammer fra den seneste Goldman Oil Tracker (fuldstændig rapport tilgængelig for professionelle abonnenter på det sædvanlige sted) viser, at strømme gennem Bab-El-Mandeb fortsætter med at forværres og forbliver nede med 1,8 mb/d (eller 27 % på 14DMA-basis), siden forstyrrelser startede den 18. december.
Goldman viser også, at tankraterne er steget.
“Situationen er stram på tankmarkedet, især for råolietankskibe,” siger Enrico Paglia, forskningschef hos Banchero Costa, et shippingfirma. Han advarede: “Det vil være endnu strammere i fremtiden.”
Bloomberg bemærkede: “Manglen på tankskibe kommer, da effektiviteten af den globale flåde vakler. Ud over at mange skibe sejler rundt i det sydlige Afrika i stedet for gennem Det Røde Hav og Suez-kanalen, betyder en spirende mørk flåde, at mange skibe kun er tilgængelige for visse kunder.”
I mellemtiden viser data fra Banchero Costa, at tankskibsordrebogen vil være ekstremt lav i de næste par år: Kun fem nye tankskibe forventes at slutte sig til den globale flåde i 2025. Det skal sammenlignes med 42 skibe leveret i 2022.