Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Så blev Polaris’ plan for Mols-Linien afsløret

Linda

lørdag 30. april 2016 kl. 16:08

Mols-Linien kan meget vel være på vej mod at blive landets største færgerederi med mulighed for at fordoble overskuddet efter bud på Bornholmstrafikken.

Analyse viser, at Mols-Linien givetvis kan forbedre lønsomheden markant. Planen synes at være at skabe et stort færgeselskab, som bliver en lækkerbisken for pensionskasser.

Det er kommet frem, at Mols-Linien har lagt bud på drift af Bornholmstrafikken, som i dag håndteres af selskabet Danske Færger, der ejes 50/50 af staten og rederiet Clipper Group. Driften for en ny tiårig periode fra 2018 er i udbud. Transportministeriet oplyser, at Danske Færger og Mols-Linien har budt, og der følger et årligt statstilskud på 300 mio. kr. til billigere billetter til udvalgte grupper. I næste måned udpeges vinderen. Meget tyder på, at Mols-Liniens succes de seneste år med at forbedre lønsomheden på de eksisterende ruter, kan rulles ud over Bornholmstrafikken, og at det kan skabe markant forbedret lønsomhed på de to Østersøruter, der er i spil, nemlig Rønne-Køge og Rønne-Ystad. Økonomisk Ugebrev har udarbejdet en regnskabsanalyse baseret på de seneste fire års regnskaber fra henholdsvis Mols-Linien og Danske Færger, som indikerer, at der er et meget stort effektiviseringspotentiale i Bornholmstrafikken. Selvom lønsomheden i Danske Færger ikke er ændret nævneværdigt de seneste fire år, har selskabet alligevel kunnet hente et stabilt årligt EBITDA-driftsresultat på over 200 mio. kr. baseret på en stabil omsætning på ca. 950 mio. kr. EBITDA-overskudsgraden har været stort set uændret omkring 20 %. I samme periode har Mols-Linien øget samme overskudsgrad, fra et minus i 2012 til plus på 26 % sidste år.

Lønsomhed forklares med flere tiltag 
Den relativt store forbedring af Mols-Liniens lønsomhed kan umiddelbart forklares med flere forbedringstiltag, som alt andet lige også burde kunne øge lønsomheden i Bornholmstrafikken.

For det første har de seneste års markant lavere oliepriser givet en stor omkostningsbesparelse hos Mols-Linien. Det synes ikke at have påvirket lønsomheden hos Danske Færger i samme omfang, måske på grund af en uhensigtsmæssig politik på fremtidige brændselsindkøb.

For det andet har Mols-Linien de seneste tre år været igennem omfattende effektiviseringer, så selskabet fremstår meget effektivt i dag. Eksempelvis på personalesiden, administration og salgsressourcer, som langt hen ad vejen er automatiseret via apps og nettet i øvrigt.

For det tredje har Mols-Linien lært af flyselskabernes prispolitik, hvor indtægterne optimeres med attraktive rabatpriser ved lang tids forudbestilling. Denne prisstruktur har gjort det særdeles attraktivt for passagerer at anvende Mols-Linien, der med rabatpriser nu ofte er billigere end alternativet, nemlig at køre selv via Fyn og over den store konkurrent Storebæltsbroen.

For det fjerde er der mange omkostningssynergier ved samdrift på administration, billetsystemer, IT og større indkøb til lavere priser. Kort sagt en mere effektiv omkostningsstruktur gennem stordrift.

Danske Færger oplyser ikke specifikt i regnskaberne om omsætning på de enkelte ruter, men sejladsen til Bornholm er den klart største aktivitet. Regnskabsanalysen tager således afsæt i de samlede regnskabstal for Danske Færger, hvor Bornholmstrafikken antageligt udgør omkring 2/3 af omsætningen eller mere. Hårdt prøvede Mols-Linien begyndte en turnaround i 2011, hvor utidssvarende og uøkonomiske færger blev udskiftet. I 2010 havde Mols-Linien en omsætning på 653 mio. kr. og et underskud på 80 mio. kr. Tallene for 2015 viser en omsætning på 670 mio. og overskuddet før skat blev 75 mio. kr. Senest har rederiet meldt ud, at overskuddet efter skat i år bliver mellem 90 og 110 mio. kr.

Vi har allerede ved Polaris’ første bud på Mols-Linien spekuleret i, hvad der kunne være på vej fra Polaris’ side for at videreudvikle færgeselskabet. I Økonomisk Ugebrev nr. 23/2015 fra august 2015 skrev vi, at ”vi har forsøgt at opstille et muligt scenarie for, hvad Polaris vil med Mols-Linien: Med den sædvanlige kapitalfondtankegang omkring konsolidering, restrukturering og effektivisering synes én bestemt vej at være oplagt. Mens der ikke synes at være meget omkostningsmæssigt fedt på den aktuelle forretning i Mols-Linien, er der til gengæld meget oplagte muligheder for at ekspandere inden for dansk færgetrafik. Mulighederne er helt oplagte: Selskabet Danske Færger, som ejes 50 procent af Clipper og 50 procent af Bornholmstrafikken (dvs. staten), er særdeles lønsomt.”

Videre hed det dengang: ”Et nyt større færgeselskab kan udvikle sig til en ren guldgrube, fordi pensionskasser, hjemlige og udenlandske, står på nakken af hinanden for at investeringer i infrastruktur,”

læs hele udgivelsen her

Lars Abild

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Business Analyst
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Strategikonsulent søges til Dansk Erhverv
Region Hovedstaden
Direktør – Destination Kystlandet
Region Midt
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank