Den nye ledelse i NTG Nordic Transport Group skaber med en stribe opkøb billedet af en mere ekspansiv international logistikleverandør. Der tegner sig alt i alt en stadigt stærkere dansk logistikniche med DSV og Mærsk som de store spillere, og med blandt andre Scan Global Logistics og NTG på vej frem, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
NTG Nordic Transport Group har i sommer sat endnu mere gang i transformationen hen mod at blive en mere globalt funderet virksomhed. Men væksten, pæne resultater og en hel stribe opkøb har endnu ikke for alvor givet gevinst på aktiemarkedet. Trods en solid stigning lige efter udsendelsen af tallene for andet kvartal 2024 lå aktien sent torsdag lavere end for en uge siden, en måned siden og for et år siden.
Den nye topchef Mathias Jensen-Vinstrup har flere års erfaring fra corporate finance, som rådgiver i forbindelse med virksomhedsopkøb og afløste i april Michael Larsen, der havde ledet virksomheden siden 2020 og løftet omsætningen betydeligt. Han fortsætter på en anden post i virksomheden, og bestyrelsesformanden er fortsat Eivind Kolding, tidligere chef for Maersk Line og Danske Bank.
Den nye topchef og formanden synes endnu ikke for alvor at have overbevist markedet om potentialet i virksomheden, selvom de nu udnytter deres corporate finance-indsigter i NTG, som er ved at udvikle sig til en mere global virksomhed. Transportvirksomheden har i sommer for alvor sat gang i ekspansionen med opkøb i Tyskland, Italien og Asien – samt med en organisk vækst, der ligger i toppen af transportbranchen.
Omsætningen faldt ganske vist 18 pct. til 8.338 mio. kr. i 2023 (efter et 2022, der var ekstraordinært godt for branchen) og steg beskedne 2 pct. i første halvår 2024, men den steg faktisk med 9 pct. (hvoraf 6 pct. var organisk) i andet kvartal. Dermed har NTG placeret sig blandt de hurtigt voksende virksomheder i den europæiske logistikbranche.
NTG er stadig langt mindre end de største danske aktører indenfor logistik DSV, A.P. Møller-Mærsk og DFDS, og også mindre end det kapitalfondsejede Scan Global Logistics, der stræber mod en omsætning på 5 mia. USD i 2027. Branchen er i det hele taget præget af betydelige ambitioner. Det gælder også NTG, der vil nå et justeret EBIT-driftsresultat på 1 mia. kr. i 2027 mod 630 mio. kr. i 2023 og forventet 500-580 mio. kr. i 2024.
Som flere af sine større konkurrenter leverer NTG et ret bredt udbud af transportservices, der er fordelt på divisionerne Road & Logistics, som er den største, og Air & Sea. Væksten skal, som hos branchens toneangivende aktører, komme gennem både organisk vækst og opkøb.
Med den overtagelse af tyske Schmalz & Schön, der blev varslet her i august, skabes der en platform for mere vækst i Tyskland, og der lægges foreløbig (bedømt ud fra 2023-tallene) 1100-1200 mio. kr. til omsætningen og godt 40 mio. kr. til EBIT over de kommende 12 måneder.
Der er dermed stadig et stykke vej til et driftsresultat på en milliard. Men nye opkøb vil gøre forretningsgrundlaget bredere: I andet kvartal lå over halvdelen af omsætningen stadig i Danmark og Sverige. Det kan blive anderledes næste år.
Ud over købet i Tyskland har NTG også i sommer foretaget mindre opkøb af en flytteforretning i Italien med en omsætning på omkring 680 mio. kr. og af den thailandsk baserede asiatiske fragtforretning Freightzen med en omsætning på 580 mio. kr. Køb og salg af virksomheder betegnes fortsat som en ”stærk strategisk prioritet” for NTG.
Desuden er NTG ved at oprette nye kontorer for Air & Ocean–divisionen i USA og Storbritannien, hvor der ifølge ledelsen er positive tendenser, selvom nyetableringerne endnu ikke giver overskud. De betydelige ambitioner bliver aktuelt udfordret af et internationalt marked, der som NTG beskriver det, generelt er ”fladt” med afdæmpet makroøkonomi og forbrugertillid. Udsigterne for den organiske vækst er dermed usikre.
Finansielt set er der plads til opkøb. Den frie pengestrøm var sidste år på 586 mio. kr. Ved udgangen af 2023 udgjorde den nettorentebærende gæld derefter 1,1 gange EBITDA-driftsresultatet, hvor virksomheden har sat en overgrænse på tre gange EBITDA.
Med udgangspunkt i 2023-tallene giver det plads til yderligere gældsoptagelse på netto godt halvanden milliard. Til sammenligning har Schmalz & Schön nu kostet 290 mio. kr., mens priserne for de øvrige overtagelser ikke er oplyst. Målet om op til en fordobling af driftsresultatet i 2027 vil altså kræve, at den nye topchef yderligere udnytter sine erfaringer som opkøbsspecialist.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.