Norge og Sveriges salg af SAS-aktier kan ses som et vigtigt signal: De to lande tror ikke, at SAS snart kan få fordele ud af Europas luftfartskonsolidering. Tværtimod kan SAS’ position i dette spil være svækket i år, selv om selskabet kan stå stærkere på lang sigt. Danmark har særlige interesser i SAS.
SAS er i den forgangne del af 2016 næppe kommet nærmere på det strategiske mål, som koncernchef Rickard Gustafson formulerede i slutningen af 2015: At luftfartskoncernen skal deltage i en kommende konsolidering af europæisk luftfart ud fra en styrkeposition. Tværtimod. Koncernchefen understregede selv dette mål, da han i slutningen af 2015 sagde:
“The best we can do is create a sustainable model that works for us. Then we can participate in future consolidation from a position of strength.”
Målsætningen er logisk. ”For mellemstore europæiske luftfartsselskaber bør en formodning om, at konsolideringen vil fortsætte, få dem til at forberede sig på at blive solgt på deres egne betingelser med adskillige interesserede købere,” skriver konsulentfirmaet McKinsey i en ny rapport fra september 2016 om europæisk luftfart.
En styrkeposition i konsolideringsprocessen vil bestå af god indtjeningsevne og momentum på markedet, gode fremtidsudsigter og frem for alt en solid markedsværdi. Og SAS er faktisk på nogle punkter kommet nærmere det mål. Selskabet har i de seneste to år opnået en stærk forbedring af indtjeningsevnen, især takket være en lav oliepris, og selskabet har også vækst i trafikken, der kan måle sig med de vigtigste konkurrenter.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 36.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.