Efter et par års pause har DSV igen startet deres berømte opkøbsmaskine med offentliggørelsen af et gigantisk opkøb af tyske Schenker, som målt på omsætning er næsten lige så stor som DSV. Opkøbet er større end samtlige DSV’s tidligere opkøb tilsammen, og historikken taler for, at det bliver en succes.
DSV har længe været med i den gruppe af købere, der kæmpede om at købe den store tyske transport- og logistikkoncern Schenker, som er ejet af de tyske statsbaner (Deutsche Bahn).
Til sidst var der kun to købere tilbage i feltet, hvoraf DSV var den ene, og et kapitalfondskonsortium det andet, og i denne uge blev det så en realitet, at DSV løber med Schenker for en pris på 84 mia. kr. (11,3 mia. euro), hvoraf knap halvdelen skaffes ved en snarlig kapitaludvidelse på 4-5 mia. euro.
Da rygterne om en færdig aftale startede torsdag, steg aktiekursen betydeligt, og det er den klareste indikation af, at investorerne ikke er bange for prisen og er glade for, at DSV er tilbage til det, de gør bedst. Nemlig at opkøbe ”billigt”, integrere og løfte indtjening og marginer.
Selvom en udvidelse af aktiekapitalen via aktiesalg på 4-5 mia. EUR er en stor sag, så skal man ikke glemme, at markedsværdien af DSV er oppe i underkanten af 300 mia. kr., hvilket betyder, at det store aktiesalg reelt kun modsvarer en udvidelse af aktiekapitalen på 12-15 pct.
De to selskaber er mere eller mindre lige store, så DSV-aktionærer får mere eller mindre fordoblet deres forretning mod kun at afgive 12-15 pct. ejerskab og acceptere en højere gældsætning i en periode. Det er ikke ulig tidligere, hvor vi også har set DSV opkøbe store forretninger (målt på omsætning) og kun afgive mindre andele af sin egen forretning som betaling.
Aktieudvidelsen bliver formentlig klaret indenfor fire uger, som var samme tidslinje ved UTi-opkøbet i 2015.
I forhold til investeringscasen er vi principielt tilbage til det, som DSV gør bedst – nemlig at opkøbe og integrere. Det kommer til at tage fokus i hvert fald de næste 1-2-3 år, og at dømme ud fra kursreaktionen på DSV-aktien ser investorerne bestemt positivt på opkøbet og på prisen.
Måske havde nogle investorer frygtet, at man ville forkøbe sig i sin iver efter at blive verdens største transportselskab. Som multiplerne også antyder, ser det umiddelbart ikke ud til at være tilfældet, men meget afhænger af, at man kan gennemføre en solid, hurtig og effektiv integration.
Her har man historikken med sig, men vi må ikke glemme, at der nu i absolutte tal er tale om den største transaktion nogensinde for DSV, som ovenikøbet er større end summen af samtlige opkøb hidtil.
Vi forventer ikke at se yderligere fremgang til aktien, førend det store aktiesalg på 4-5 mia. euro er på plads om et par uger. Herfra ligner det store billede business as usual de næste par år, hvor menuen står på integration, marginløft og ikke mindst en positiv effekt på indtjeningen per aktie allerede fra år 2.
DSV ser atter ud til at levere varen til investorerne.
Konklusion
Aktuel kurs 1388,50
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 1500
Steen Albrechtsen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.