Mere lukkethed om selskabsdeltagere i samfundet: Hans Hansen og Lars Larsen bliver umulige at identificere i forslag der svækker CVR register uden krav om adresseoplysninger
I lovforslag fra erhvervsministeren lægges op til øget anonymitet for selskabsdeltagere i CVR register. I høringsnotatet oplyses det, at ”Med lovforslaget foreslås det at ændre reglerne om offentliggørelse af privatadresser for personer med tilknytning til virksomheder i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Forslaget betyder bl.a., at hvis en person har registreret navne- og adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister (CPR) efter reglerne herom i lov om Det Centrale Personregister (CPR loven) vil det medføre, at adressen ikke offentliggøres i CVR. Herudover foreslås det, at adressen på personer knyttet til virksomheder i CVR fremover kun vil blive opdateret og offentliggjort indtil 3 år efter personens sidste tilknytning til en virksomhed i CVR er ophørt.”
Mere fleksible tidsfrister for afgørelse af en anmeldt fusion
I en høringskommentar til et fremsat lovforslag skriver Erhvervsministeriet, at ”Fusionskontrol kan generelt siges at indebære et krydsfelt mellem på den ene side virksomhedernes ønsker om en hurtig og forudsigelig sagsbehandling og på den anden side konkurrencemyndighedens interesse i, at afgørelser om anmeldte fusioner træffes på et så fuldstændigt oplyst grundlag som muligt. En måde, hvorpå disse modsatrettede interesser kan afbalanceres, er på den ene side at indsætte frister for konkurrencemyndighedens behandling af en anmeldt fusion og på den anden side at give mulighed for, at sådanne frister kan afbrydes, hvis det viser sig, at konkurrencemyndighedens afgørelsesgrundlag ikke er fuldt oplyst. Den gældende konkurrencelov indeholder ikke den nødvendige balance mellem disse hensyn, idet den – i modsætning til EU-fusionskontrolforordningen – ikke giver mulighed for, at fristerne kan afbrydes, hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke har de nødvendige oplysninger til at kunne træffe afgørelse. Det kan indebære, at der skal træffes afgørelse om en anmeldt fusion på et ikke fuldt ud oplyst grundlag.”
Dobbelt kompetencer hos Forbrugerombudsmand og Finanstilsynet til at udstede god skik regler for forsikringsformidlere
I høringssvar i relation til en lovjustering om forsikringsformidlere hedder det, at ”Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, Dansk Erhverv og Finans Danmark finder det positivt, at Finanstilsynet med lovforslagets § 12, stk. 3, får mulighed for at udstede forhandlede retningslinjer inden for redelig forretningsskik og god praksis. Forbrugerombudsmanden foreslår, at § 12, stk. 3, udgår af lovforslaget. Forbrugerombudsmanden anfører, at en sådan kompetence vil skabe en uheldig retstilstand, da Forbrugerombudsmanden allerede har kompetence til at udstede forhandlede retningslinjer for bl.a. forsikringsformidlere, og der derved kan opstå en situation, hvor der udstedes modstridende retningslinjer inden for samme område. Finanstilsynet har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse mulighed for at skabe fornøden klarhed om god skik ved udstedelse af bekendtgørelser og vejledninger. Retningslinjer er et særligt redskab, som følger af, at Forbrugerombudsmanden er undergivet et forhandlingsprincip i markedsføringsloven. Finanstilsynet vil tilsvarende kunne forhandle regulering ved bekendtgørelser med erhvervsorganisationer og Forbrugerrådet Tænk, hvis tilsynet måtte ønske tilslutning til regulering af et givent området.”
Loft for antal bestyrelsesposter for bestyrelsesmedlemmer i SIFI institutter
I lovforslag oplyses det, at ”Medlemmer af bestyrelsen i et SIFI eller G-SIFI må inklusiv posten i SIFI’et eller G-SIFI’et maksimalt besidde enten én direktørpost kombineret med to bestyrelsesposter eller i alt fire bestyrelsesposter. Der er en række undtagelser til denne hovedregel, og der er regler om, hvordan flere poster skal opgøres. Eksempelvis tæller flere poster inden for samme koncern som én samlet post. Reglerne implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRD IV). 2.8.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser: Formålet med grænserne for antal ledelsesposter er at sikre, at det enkelte bestyrelsesmedlem i et SIFI eller et G-SIFI har tilstrækkelig tid til på betryggende vis at varetage sit hverv i SIFI’et eller G-SI-FI’et. For at varetage dette formål stiller loven krav om, at det enkelte bestyrelsesmedlem ikke har for mange ledelsesposter ud over bestyrelseshvervet i det pågældende SIFI eller G-SIFI.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.