Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Lovforslag, bekendtgørelser og rapporter

Morten W. Langer

fredag 20. oktober 2017 kl. 13:42

Mere lukkethed om selskabsdeltagere i samfundet: Hans Hansen og Lars Larsen bliver umulige at identificere i forslag der svækker CVR register uden krav om adresseoplysninger

lovforslag fra erhvervsministeren lægges op til øget anonymitet for selskabsdeltagere i CVR register. I høringsnotatet oplyses det, at ”Med lovforslaget foreslås det at ændre reglerne om offentliggørelse af privatadresser for personer med tilknytning til virksomheder i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Forslaget betyder bl.a., at hvis en person har registreret navne- og adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister (CPR) efter reglerne herom i lov om Det Centrale Personregister (CPR loven) vil det medføre, at adressen ikke offentliggøres i CVR. Herudover foreslås det, at adressen på personer knyttet til virksomheder i CVR fremover kun vil blive opdateret og offentliggjort indtil 3 år efter personens sidste tilknytning til en virksomhed i CVR er ophørt.”

Mere fleksible tidsfrister for afgørelse af en anmeldt fusion

I en høringskommentar til et fremsat lovforslag skriver Erhvervsministeriet, at ”Fusionskontrol kan generelt siges at indebære et krydsfelt mellem på den ene side virksomhedernes ønsker om en hurtig og forudsigelig sagsbehandling og på den anden side konkurrencemyndighedens interesse i, at afgørelser om anmeldte fusioner træffes på et så fuldstændigt oplyst grundlag som muligt. En måde, hvorpå disse modsatrettede interesser kan afbalanceres, er på den ene side at indsætte frister for konkurrencemyndighedens behandling af en anmeldt fusion og på den anden side at give mulighed for, at sådanne frister kan afbrydes, hvis det viser sig, at konkurrencemyndighedens afgørelsesgrundlag ikke er fuldt oplyst. Den gældende konkurrencelov indeholder ikke den nødvendige balance mellem disse hensyn, idet den – i modsætning til EU-fusionskontrolforordningen – ikke giver mulighed for, at fristerne kan afbrydes, hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke har de nødvendige oplysninger til at kunne træffe afgørelse. Det kan indebære, at der skal træffes afgørelse om en anmeldt fusion på et ikke fuldt ud oplyst grundlag.”

Dobbelt kompetencer hos Forbrugerombudsmand og Finanstilsynet til at udstede god skik regler for forsikringsformidlere

høringssvar i relation til en lovjustering om forsikringsformidlere hedder det, at ”Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, Dansk Erhverv og Finans Danmark finder det positivt, at Finanstilsynet med lovforslagets § 12, stk. 3, får mulighed for at udstede forhandlede retningslinjer inden for redelig forretningsskik og god praksis. Forbrugerombudsmanden foreslår, at § 12, stk. 3, udgår af lovforslaget. Forbrugerombudsmanden anfører, at en sådan kompetence vil skabe en uheldig retstilstand, da Forbrugerombudsmanden allerede har kompetence til at udstede forhandlede retningslinjer for bl.a. forsikringsformidlere, og der derved kan opstå en situation, hvor der udstedes modstridende retningslinjer inden for samme område. Finanstilsynet har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse mulighed for at skabe fornøden klarhed om god skik ved udstedelse af bekendtgørelser og vejledninger. Retningslinjer er et særligt redskab, som følger af, at Forbrugerombudsmanden er undergivet et forhandlingsprincip i markedsføringsloven. Finanstilsynet vil tilsvarende kunne forhandle regulering ved bekendtgørelser med erhvervsorganisationer og Forbrugerrådet Tænk, hvis tilsynet måtte ønske tilslutning til regulering af et givent området.”

Loft for antal bestyrelsesposter for bestyrelsesmedlemmer i SIFI institutter

lovforslag oplyses det, at ”Medlemmer af bestyrelsen i et SIFI eller G-SIFI må inklusiv posten i SIFI’et eller G-SIFI’et maksimalt besidde enten én direktørpost kombineret med to bestyrelsesposter eller i alt fire bestyrelsesposter. Der er en række undtagelser til denne hovedregel, og der er regler om, hvordan flere poster skal opgøres. Eksempelvis tæller flere poster inden for samme koncern som én samlet post. Reglerne implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRD IV). 2.8.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser: Formålet med grænserne for antal ledelsesposter er at sikre, at det enkelte bestyrelsesmedlem i et SIFI eller et G-SIFI har tilstrækkelig tid til på betryggende vis at varetage sit hverv i SIFI’et eller G-SI-FI’et. For at varetage dette formål stiller loven krav om, at det enkelte bestyrelsesmedlem ikke har for mange ledelsesposter ud over bestyrelseshvervet i det pågældende SIFI eller G-SIFI.”

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank