Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Københavns Lufthavne beskylder for ekspropriation

Lars Abild

onsdag 18. oktober 2017 kl. 11:44

Da regeringen spillede ud med forslag til ny luftfartsstrategi, var Københavns Lufthavne forbeholden. I høringssvaret er det blevet løftet op til ekspropriation med mulig erstatningssag. Historisk plan til 20 mia. er under pres.

Danmarks største og voksende lufthavn med en bundsolid økonomi er klar til den helt store kamp mod regeringen med afsæt i udspillet til en ny luftfartsstrategi, der blev præsenteret i juli af erhvervsminister Brian Mikkelsen og transportminister Ole Birk Olesen. I lufthavnens høringssvar til udspillet bliver de store linjer trukket op. Bliver forslaget til virkelighed, kan det have: ”langsigtede negative konsekvenser for CPH og udvidelsen af Københavns Lufthavn.” Høringssvaret er underskrevet af adm. direktør Thomas Woldbye, der refererer til bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen.

Lufthavnen beskylder endda staten, der også er storaktionær i lufthavnen, for at være på vej til at stjæle af selskabets værdier – i form af ekspropriation. I sidste ende kan det udløse en erstatningssag mod staten.

I høringssvaret står: ”det er af nedenstående grunde CPH’s opfattelse, at Udkastet i dets nuværende form ikke kan anses for erstatningsfri regulering, men derimod må anses for et indgreb af ekspropriationslignende karakter. Dette gælder særligt den tvungne krydssubsidiering”.

Den mulige ekspropriation relaterer sig til det forhold, at en del af overskuddet fra det såkaldte ”kommercielle” i lufthavnen (shopping og restauranter) bliver sendt videre til den del af lufthavnen, flyselskaberne benytter, så udgifterne for flyselskaberne derved sænkes.

Regeringen ønsker en større andel af overskuddet overført fra den kommercielle forretning til forretningen med flyselskaberne, så omkostningerne i den del sænkes. Den såkaldte krydssubsidiering bliver opgjort i procent af det kommercielle merafkast, som bliver opgjort i to led: For det første et rimeligt afkast, som er defineret ved et: ”(…) afkast som investorerne kan forvente ved en lignende investering med samme risiko som i Københavns Lufthavn.” Merafkastet er den resterende del af det samlede afkast, som er ud over det rimelige afkast – altså gevinsten ved at sidde på et monopol.

I forslaget står: ”Regeringen vil foretage en justering af reguleringsmodellen for Københavns Lufthavn. Det skal sikre en mere ligeværdig og transparent forhandling mellem Københavns Lufthavn og luftfartsselskaberne.”

Med lufthavnens ord betyder det, at det kommercielle overskud vil blive beskåret. Regeringens bud på en ny strategi skal også: ”støtte Københavns Lufthavns vision om en udbygning til minimum 40 millioner passagerer om året. Regeringen vil i den forbindelse sikre en så effektiv myndighedsproces som muligt.”

Lufthavnen ser det anderledes. Strategien kan betyde, at man vil: ”være mere forsigtig og tilbageholdende i sine investeringer, end hvad der senere kan vise sig at have været hensigtsmæssigt.”

STØRSTE PRIVATFINANSIEREDE ANLÆGSINVESTERING

Det er ikke småbeløb, som er på spil. I december 2016 var lufthavnen klar til en af: ”de største privatfinansierede anlægsinvesteringer i danmarkshistorien.” En: ”historisk udvidelse af lufthavnen. 20 mia. kr. skal sikre plads til 40 mio. passagerer.”

Lufthavnen skriver i høringssvaret, at: ”forslaget om tvungen krydssubsidiering synes at være baseret på en antagelse om, at det vil være helt uden konsekvenser tvangsmæssigt at tage en betydelig del af CPH’s (kommercielle) overskud. Strategien og høringsmaterialet tager på ingen måde hensyn til det faktum, at en tvungen krydssubsidiering i den foreslåede størrelsesorden i samspil med flere af de øvrige foreslåede ændringer nævnt nedenfor vil have store og langsigtede negative konsekvenser for CPH og udvidelsen af Københavns Lufthavn.”

Ved siden af forslaget om ny krydssubsidiering er der ligeledes et forslag til ændrede takster i en ny model, når flyselskaber og passager benytter lufthavnen. Lavere takster er på vej, mener lufthavnen: ”Regeringen synes opsat på at nedsætte Københavns Lufthavns overordnede takstniveau, så det kommer på niveau med de statsejede hovedlufthavne i Stockholm og Oslo.”

Omvendt vil regeringen med sine briller nedsætte taksterne og derved sikre, at lufthavnen er mere konkurrencedygtig og få mere trafik.

Økonomisk Ugebrev har stillet lufthavnen uddybende spørgsmål til de økonomiske scenarier med tilhørende tal, lufthavnen ser for sig. Der henvises til høringssvaret.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank