For danske boligejere er det de seneste år blevet markant dyrere at forsikre sig mod skjulte skader ved køb af ejerbolig. Den vigtigste forklaring på priseksplosionen på ejerskifteforsikringer er, at konkurrencen har det meget svært. Noget tyder på, at de sidste selskaber har delt markedet mellem sig. Præmierne er steget mere end 20 pct. på få år, siger uafhængige eksperter. Forbrugerrådet TÆNK vil nu have et hasteindgreb fra politisk side, skriver fagredaktør Carsten Vitoft.
Konkurrencen er det seneste år kollapset på markedet for ejerskifteforsikringer efter flere forsikringsudbydere enten har trukket sig helt fra markedet eller er gået konkurs. Alt tyder på, at de få forsikringsselskaber, der er tilbage, har delt markedet mellem sig, mens præmierne er steget markant.
”Som vi ser det, er konkurrencen på ejerskifteforsikringer udfordret. Tilsyneladende er tendensen desværre, at det kun går den forkerte vej. Vi er ikke langt fra monopoltilstande, hvilket sjældent er et godt udgangspunkt for gode vilkår og priser til forbrugerne. Situationen er efter vores opfattelse uholdbar. Det kalder på politisk handling, jo før jo bedre,” siger seniorjurist Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet TÆNK.
Forsikringsselskabet Gjensidige er et af de få selskaber, der er tilbage, og her erkender man, at præmierne er røget pænt i vejret. Men kommunikationschef Trine Andrup siger, at der er en god forklaring:
”Skadeudgifterne til håndværkere og materialer er steget markant, så vi har årligt justeret vores priser i niveau med eller lidt mere end byggeprisindekset.”
Markedsdeling
Gjensidige ligger nu med priser, som er 40 til 50 pct. højere end den anden store udbyder i Dansk Boligforsikring. Også her erkender man, at præmierne er steget. Sidste udbyder er Alm. Brand, som prismæssigt har lagt sig mellem de to andre.
”Det er i dag meget få forsikringsselskaber, som udbyder ejerskifteforsikringer, og der er ikke den store konkurrence mellem dem. Den ene er meget dyr, og den anden er meget billig. Det virker næsten som om, at man har delt markedet imellem sig,” siger boligadvokat Samer Abou Taha fra SBA Advokater. Et priseksempel på et hus til tre mio. kr. i forstaden viser, at Dansk Boligforsikring vil have godt 18.000 kr. for den billigste ejerskifteforsikring, mens Gjensidige vil have lige under 32.000 kr. for den samme forsikring, hvis man ikke i forvejen er kunde hos dem.
”Som jeg ser det, er der ikke rigtigt nogen konkurrence på markedet for ejerskifteforsikringer i øjeblikket, og kunderne er nødt til at tage det, der bliver lagt foran dem, da det er meget svært for dem at indhente alternative tilbud. Flere af selskaberne vil ikke have kunder ind, som ikke er hos dem i forvejen. Det kommer oven i, at der jo allerede er meget få udbydere tilbage i markedet. Alle de prisbillige selskaber er gået konkurs,” siger adm. direktør Lennart Christensen fra firmaet Købersmægler.
Dyrere selskaber som Tryg har trukket sig fra markedet for flere år siden. Det er ellers den dyreste enkeltforsikring, som danskerne overhovedet køber i deres liv, men også den de bliver mest skuffede over efterfølgende, viser statistikkerne i Ankenævnet for Forsikring.
Derfor er det meget svært at tjene penge på ejerskifte, lyder det fra selskaberne. De prisbillige alternativer som f.eks. Frida Forsikring er gået konkurs.
Stigende præmier
Men de aktuelle markedsvilkår ser ud til at give de resterende selskaber rigtig gode indtjeningsmuligheder: I de to selskaber, hvor ejerskifteforsikring er det eneste produkt, er der tjent mange penge de seneste år. Ejerne hos markedets billigste aktør Dansk Boligforsikring har hævet udbytte på 165 mio. kr. de seneste to år. I Frida, der gik konkurs sidste år, har ejerne også hævet udbytter på næsten 100 mio. kr. over en årrække.
Hos aktører som Gjensidige og Alm Brand er det umuligt at se, hvad der tjenes på ejerskifte, men her tager man endda højere præmier.
De stigende forsikringspræmier har indtil videre ikke givet reaktioner fra Konkurrencestyrelsen.
”Det er ikke Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opgave at føre prisstatistik med hver enkelt ydelse, som der sælges i Danmark. Vi holder løbende øje med prisudviklingen generelt, og vi er (…) i færd med at udarbejde en analyse af konkurrencen på markedet for skadesforsikringer til private, så forsikringer er ikke et overset område herinde,” skriver kommunikationschef Hanne Arentoft i en mail.
Carsten Vitoft