Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

NTG Q3: Transportkoncern bremses af europæisk modvind

Steen Albrechtsen

torsdag 07. november 2024 kl. 17:25

33-årige Mathias Jensen-Vinstrup er ny adm. direktør i speditørselskabet NTG i Hvidovre. Foto: Gregers Tycho

2024 ligner et år, der hurtigt skal i glemmebogen for transportvirksomheden NTG. Aktiviteten i markedet har ikke artet sig som ventet, og det lægger et mindre pres på omsætningen og indtjeningen trods afmålte forventninger til året. Selskabet fortsætter sin opkøbsstrategi, og det bør bringe omsætningen over 10 mia. kr. næste år, hvor den udskudte mulige markedsvending også kan give medvind. Bedring i europæisk økonomi vil igen give medvind på motorvejen. Målsætningen om EBIT på 1 mia. kr. i 2027 ser intakt ud, skriver redaktør Steen Albrechtsen.

I en analyse af NTG i sommer fokuserede vi på muligheden for en aktivitetsfremgang i 2. halvår i kølvandet på efterhånden en del kvartalers tilbagegang og aktivitetsmæssig nedgang, som primært har været drevet af makroøkonomiske faktorer og lagertilpasninger efter den store hamstring ovenpå covid-genåbningen og de forstyrrede globale forsyningskæder.

NTG’s helårsforventning for 2024 var baseret på en flad aktivitetsudvikling. Men billedet er nu, at der fortsat har været en moderat opbremsning. Og derfor var NTG nødsaget til i 3. kvartalsregnskabet at skære lidt af toppen i sit relativt brede interval for EBIT på 500-580 mio. kr. Det nye interval hedder 500-550 mio. kr. Det er lige under analytikernes konsensus, som lå på 556 mio. kr.

Den nye forventning fra ledelsen er baseret på en forudsætning om, at nedgangen er bremset, og at der for resten af året forventes et fladt marked med en stadig blød makroøkonomi og afmålt forbrugertillid.

Det er ikke første gang, at vendingen i aktiviteten bliver udskudt, og uligheden for at 2025 bliver bedre er derfor absolut til stede. Det flugter også med udmeldingen fra storebror DSV om, at man er ved være igennem bølgedalen (”the trough”), men også at den europæiske makroøkonomi ikke er i topform.

Heri ligger fortsat en risiko for 2025, som ellers kan blive godt, hvis det lave aktivitetsniveau er en saga blot efter nytår. Selvsagt er der ingen garanti for dette, for næsten lige meget hvor man kigger rundt er usikkerheden om den makroøkonomiske udvikling stigende. Også selvom både DSV og NTG altså indikerer, at vi kan være på vej igennem det værste i den udfordrede europæiske road-forretning.

Til tider hører man historien, at NTG er et mini-DSV eller opererer efter en DSV-model. Sammenligner man de seneste udmeldinger fra DSV og NTG, så er det ret enslydende meldinger om aktiviteten i markedet. Også om meldingen om stigende omkostninger til underleverandører (vognmændene) rammer indtjeningen lige nu, og indtil man formår at få sendt prisstigningerne videre til kunderne.

NTG har i 3. kvartal opkøbt flere virksomheder med en samlet årlig omsætning på op imod 2 mia. kr., som først for alvor må forventes at bidrage til omsætningen i 2025. Rundt regnet 2/3 af disse vil (målt på omsætning) indgå i forretningen fra 4. kvartal. Men bidraget vil primært være på omsætningssiden og ikke på indtjeningssiden pga. integration, omstruktureringer m.v.

Med de seneste opkøb bør omsætningen krydse 10 mia. kr. næste år, og det vil rundt regnet være en fordobling siden 2020. Så må man konstatere, at NTG har gennemført et niveauskifte i forretningen, hvis man ekskluderer fragtrate-bonanza-årene 2021-2022.

Fortsætter NTG med at vokse som hidtil, er der næsten uanede vækstmuligheder, som vi også har set med DSV. På indtjeningssiden er der dog et stykke vej endnu, selvom man også skal passe på med at sammenligne direkte. For DSV har en anden og mere favorabel segmentfordeling mellem den lavere indtjenende Road-forretning og de bedre indtjenende luft-/søfragt og logistikløsninger. Der er givetvis nogle skala- og netværksfordele, som NTG kan opnå og høste, jo større netværket bliver, og jo større forretningen bliver.

NTG henter eksempelvis kun 5 pct. af omsætningen i Tyskland svarende til 315 mio. kr. i årets første ni måneder. Med de seneste opkøb får man bl.a. mere end fordoblet omsætningen i landet og et meget større netværk og platform. Udover at det med NTG’s egne ord kan tjene som basis for yderligere opkøb i Tyskland, så bør det også være fair at forvente en bedring i marginen over tid, når opkøbene er integreret og synergier på både omkostnings- og salgssiden skal høstes.

Aktuelt forventes det, ifølge konsensus, at NTG kan levere en EBIT-margin på ca. 6 pct. i årene, der kommer, hvilket sagt lidt venligt bør skabe rum for forbedring.

Steen Albrechtsen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Direktør for Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger digitalt indstillet regnskabskonsulent med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region hovedstaden
Er du økonom, og drømmer du om at bidrage til et bedre sundhedsvæsen og være tæt på beslutningerne på en af landets største børne- og ungeafdelinger?
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank