Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Statens køb sender KBHL-aktien på himmelflugt

Bruno Japp

mandag 09. december 2024 kl. 11:40

Christian Poulsen - Københavns Lufthavne

I denne uge offentliggjorde Finansministeriet en aftale om at købe aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne. Det løftede kursen 60 pct. over den kurs, som vi for tre uger siden vurderede var den rigtige. Var vores konklusion i ØU Formue 39/2024 helt i skoven?

Nej, vores vurdering var ikke forkert, men det betyder heller ikke, at den danske stat nu bliver snydt, så vandet driver, af ATP og Ontario Teachers’ Pension Plan, ejerne af de 59,4 pct., som Finansministeriet nu vil købe. Den danske stat ejer allerede 39,2 pct. af aktierne, så købet vil bringe statens ejerandel tæt på 100 pct.

Når Finansministeriet erhverver 59,4 pct. af 7,848 mio. aktier for 32 mia. kr., svarer det til en kurs på 32.000 mio. kr. / (7,848 mio. aktier x 59,4 pct.) = 6864. Vores vurdering af en rimelig kurs var 3990, så hvordan kan begge bud være rigtige?

Forklaringen ligger i tidshorisonten og formålet med aktiebesiddelsen.

For den private investor vil køb af aktier stort set altid ske for at opnå en attraktiv forrentning af sin kapital. Og helst indenfor en overskuelig tidshorisont. Om selskabet eksisterer om 10 eller 20 år er uinteressant i den forbindelse.

Så længe, vurderingen af prisen primært handler om, hvor mange penge selskabet forventes at tjene indenfor en overskuelig fremtid, var KBHL ikke markant undervurderet før kursstigningen. Det hjalp heller ikke på vurderingen, at KBHL i 3. kvartalsregnskabet havde en rentebærende gæld, som var 2,2 gange større end egenkapitalen.

Staten har andre motiver for købet

Disse forhold er naturligvis ikke gået hen over hovedet på Finansministeriet, men her har man helt andre motiver for købet.

Det fremgår af indledningen til en aftale mellem regeringen, SF, Konservative og Radikale Venstre: ”Københavns Lufthavne A/S (CPH) er et centralt element i dansk infrastruktur og bidrager væsentligt til Danmarks internationale tilgængelighed. Lufthavnen understøtter den danske økonomi, dansk eksport og erhvervsliv samt danske arbejdspladser.”

Optimering af aktionærernes afkast i form af udbytte eller kursstigninger indgår ikke i beskrivelsen.

Til gengæld indeholder aftalen tydelige fingeraftryk fra de forskellige partier, så de har noget at begrunde deres deltagelse med i forhold til baglandet.

F.eks. noterer aftalepartierne sig, at ”…staten investerer i en lufthavn, der har en klar og ambitiøs grøn profil, og som ønsker at spille en aktiv rolle i luftfartens grønne omstilling.” Værsgo, SF.

Og ”Aftalepartierne er i den forbindelse enige om, at CPH er et kommercielt selskab, der skal drives på et forretningsmæssigt grundlag.” Værsgo, konservative.

Det afgørende ord: Infrastruktur

Men når de partipolitiske elementer skrælles væk, står et enkelt ord tilbage: Infrastruktur.

På tværs af politiske synspunkter er der bred enighed om, at Københavns Lufthavne er et centralt element i landets infrastruktur, og ingen er parate til at lade lufthavnen handle som en tilfældig vare på et globalt marked.

Set i det lys kan man ikke objektivt vurdere, om kursen er høj eller lav set fra statens side. Men for de private investorer, som er blandt ejerne af de 1,3 pct. ikke-statslige eller institutionelle investorer, er kursen særdeles attraktiv.

Og kursen er måske stadig for lav. Hvis købet gennemføres som beskrevet, mangler der nemlig stadig ca. 10 pct. for at bringe kursen helt op til den pris, som Finansministeriet tilbyder ATP. Og som de er lovmæssigt forpligtet til også at tilbyde de resterende aktionærer, hvis købet gennemføres.

Men giver det overhovedet mening at handle i en aktie, hvor der kun er 1,3 pct. af aktiekapitalen i fri handel?

Ja, det gør det faktisk for mange private aktionærer. Omsætningen i KBHL-aktien de seneste tolv måneder har gennemsnitligt været 565.287 kr. om dagen, og handelsvolumen i KBHL svarer dermed stort set til aktier som Parken Sport & Entertainment og Tivoli.

Så medmindre man insisterer på at kunne investere millionbeløb, er omsætningen i KBHL-aktien stor nok til, at en almindelig privat investor kan købe og sælge uden større problemer.

Konklusion

Aktuel kurs 6000

Kortsigtet (< 3 mdr.) Køb
Langsigtet (3-6 mdr.) Kursmål 6864

Bruno Japp

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Relaterede nyheder

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Køb Danmarks 100 Rigeste 2024
i lækker printudgave

Du kan købe den i 7Elevens kiosker eller bestille den hos [email protected] eller ved at ringe på +45 31323299.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank