I 2020 forpligtede LEGO sig til at reducere selskabets samlede scope 1, 2 og 3 CO₂-aftryk med 37 pct. inden 2032 med 2019 som baseline. Siden da er udledningerne kun gået én vej: Op. I 2023 var legetøjskoncernens samlede CO₂-aftryk 1,82 mio. ton mod 1,16 mio. ton i 2019 – altså en stigning på 56 pct. De seneste ti år har LEGO arbejdet aktivt på at nedbringe CO₂-aftrykket fra leverandørkæden, men resultaterne er udeblevet, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen.
Over 90 pct. af LEGOs samlede klimaaftryk ligger i scope 3, der omfatter forsyningskæden. Derfor iværksatte LEGO i 2014 ’Engage-to Reduce’ programmet, som skulle hjælpe leverandører med at reducere deres CO₂-aftryk.
I 2020 fulgte legetøjskoncernen op med et løfte om at reducere selskabets samlede scope 1, 2 og 3 udledninger med 37 pct. inden 2032 med 2019 som baseline.
Daværende bæredygtighedschef i LEGO, Tim Brooks, udtalte: ”Klimaforandringer udgør en af de største trusler mod planeten, vores børn overtager fra os. Vi vil bidrage til at skabe en bedre verden til de kommende generationer. Det indebærer, at vi intensiverer vores indsatser for at reducere CO₂-udledningen på tværs af hele vores værdikæde.”
Foreløbig er CO₂-reduktionerne dog fuldstændig udeblevet. De seneste fire år er LEGOs samlede CO₂-aftryk steget markant – fra 1,16 mio. ton i 2019 til 1,82 mio. ton i 2023, altså en stigning på 56 pct. Stigningen betyder, at hvis LEGO skal nå 2032-målet, skal legetøjsgiganten de kommende år reducere klimaaftrykket med 60 pct.
LEGOs CO₂-aftryk er ikke blot steget i absolutte termer, men også i relative termer, altså udledningen pr. omsætningskrone. Det seneste år er den danske legetøjskoncerns intensitetsaftryk, forstået som antal udledt ton CO₂ pr. omsat million kroner, steget fra 25,1 ton i 2022 til 27,6 ton i 2023 – altså en stigning i intensitetsaftryk på 10 pct. på ét år. Så det var altså også gået den forkerte vej, hvis LEGO havde haft uændret omsætning.
I forordet til LEGOs seneste bæredygtighedsrapport fremhæver CEO Niels B. Christiansen ikke ét eneste reelt klimaresultat. Under overskriften ’2023 was a significant year for the LEGO Group’s sustainability journey’ henviser Niels B. Christiansen i stedet til, at legetøjsgiganten har øget sine udgifter til miljøinitiativer i 2023 med 60 pct. set i forhold til 2022.
Økonomisk Ugebrev har spurgt LEGO, hvor mange penge vi taler om – altså, hvor mange penge brugte koncernen på miljøinitiativer i 2023? Det har LEGO ikke ønsket at svare på. I forordet fremhæver Niels B. Christiansen desuden endnu et klimaløfte: ”We pledged to reach net-zero emissions (Scope 1, 2 and 3) by 2050. This is an extension of our existing science-based target to reduce carbon emissions by 37% by 2032, compared to a 2019 baseline.”
Økonomisk Ugebrev har spurgt LEGO, hvordan de seneste års markante stigning i koncernens samlede klimaaftryk flugter med ambitionen om at reducere aftrykket med 37 pct. i 2032. Vi har også spurgt til, hvorvidt den danske legetøjsgigant forventer, at klimaaftrykket – både det absolutte samt intensitetsaftrykket – vil stige yderligere de kommende år.
I stedet for at svare på vores spørgsmål har LEGOs presseafdeling sendt os en kort kommentar: “Vi er fuldt forpligtet og engageret i vores mål om at reducere vores absolutte udledning med 37 % inden 2032 og opnå netto-nuludledning i hele værdikæden i 2050. Vi foretager væsentlige investeringer for at nå disse mål, og forventer at se den positive effekt i de næste par år.”
En af LEGOs nærmeste konkurrenter, den amerikanske legetøjsgigant Hasbro, har også ambitioner om at reducere sit klimaaftryk: ”In June 2023, the SBTi (Science Based Targets initiative, red.) approved Hasbro’s near-term science-based emission reduction target. Hasbro commits to reduce absolute Scope 1 and 2 GHG emissions by 47.5% by 2030 from a 2020 base year. Hasbro also commits to reduce absolute scope 3 GHG emissions 42% within the same timeframe” Hasbros klimamål er således langt mere ambitiøse end LEGOs: Højere reduktionskrav over en kortere årrække. Men det er ikke kun ambitionerne, der er større – det er resultaterne i form af reducerede CO₂-udledninger også. Modsat LEGO har Hasbro rent faktisk reduceret sit klimaaftryk de seneste år.
Claus Strue Frederiksen
Læs hele artiklen her
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.