Det er nu tydeligt, at de stigende fragtrater pga. især krisen i Det Røde Hav begynder at slå igennem i Mærsks resultatopgørelse, hvor helårsforventningen nu er 5,2-5,7 mia. USD. Med tanke på, hvor mange penge der tjenes ved de aktuelle fragtrater, er det interessant, at Mærsk stort set ikke forventes at tjene penge i 2025.
Det er tydeligt, at investorerne ikke har haft tiltro til, at krisen i Det Røde Hav ville vare ved. Hver gang, der har været rygter om en våbenhvile, har aktiekurserne i Mærsk og dets konkurrenter sat sig. Indtil nu har det vist sig at være falsk alarm.
Et kik på fragtrateindekset SCFI viser tydeligt, at niveauet i 2024 er et helt andet end i 2023, hvor Mærsk og andre konkurrenter fremviste røde bundlinjer. Også selvom vi ligger et stykke fra toppen i sommer, så er raterne fortsat på et niveau, hvor der tjenes gode penge. Pga. Det Røde Hav, men også fordi den globale efterspørgsel har været bedre end ventet.
Mærsk tjente 193 USD per aktie i 3. kvartal, hvilket modsvarer næsten 11,5 pct. af den nuværende aktiekurs, og selvom der implicit i forventningen til hele året ligger et lidt dårligere 4. kvartal, så tjener rederierne altså gode penge i øjeblikket.
En anden krise er nu under opsejling i USA, hvor den tre måneders havnestrejkeudsættelse, som blev vedtaget i starten af oktober, nu begynder at kunne skimte sin afslutning. Der skal altså findes en mere permanent og flerårig aftale inden 15. januar for at undgå en ny strejke.
Parterne står stejlt overfor hinanden, og især en fremtidig ”automatisering” synes at være det stridende punkt, udover relativt eksorbitante lønstigninger over de kommende seks år.
Ganske interessant har Trump efter sit møde med havnearbejdernes fagforeningsboss netop givet sin opbakning til havnearbejderne, fordi han – også på automationsområdet – synes at være et omvandrende orakel, der ved rigtig meget om alting.
Trump skrev bl.a. følgende: “There has been a lot of discussion having to do with “automation” on United States docks. I’ve studied automation, and know just about everything there is to know about it. The amount of money saved is nowhere near the distress, hurt, and harm it causes for American Workers, in this case, our Longshoremen.”
En havnestrejke vil kunne optage skibskapacitet og dermed også medvirke til en strammere balance mellem udbud og efterspørgsel og skabe flaskehalse flere forskellige steder.
I sidste halvdel af september steg aktiekursen med ca. 15 pct. op til strejken, men herefter faldt den kraftigt, da strejken blev afblæst efter kun et par dage.
Et helt andet overordnet tema for containerindustrien er, at nybygningsordrer rammer vandet i disse år efter ordreboomet ovenpå den gode indtjening i 2020-22.
Kursudviklingen viser klart, at investorerne har indstillet sig på, at fragtrateboomet ikke kommer tilbage på post-covid-19 niveau. Men mindre kan dog også gøre det, og hvert kvartal på det nuværende niveau vil være stærkt værdiskabende for Mærsk – og de andre containerrederier.
Konklusion
Aktuel kurs 12050
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 15000
Steen Albrechtsen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.