Q4: DFDS formåede den svære kunst at skuffe investorerne på hele tre forskellige punkter. Det er ikke en attråværdig kunstart, og investorerne reagerede da også med at sende aktien 20 pct. ned på to dage – til kurs 106, hvor aktien senest lå for ti år siden. 2024 blev lidt dårligere end forventet, mens 2025 ser endnu sværere ud, skriver redaktør Steen Albrechtsen i denne analyse.
Hvis man som investor havde håbet på et comeback i transportvolumenerne generelt i Europa, blev man slemt skuffet med DFDS’ seneste regnskab. Det er også temaer for konkurrenterne DSV og NTG, men den generelle afmatning er langt fra DFDS’ eneste bekymring.
DFDS fremlagde for nylig præliminære 2024-tal og nye forventninger til 2025, og her står det klart, at udfordringerne i 2025 står i kø for DFDS. Og 2024 blev også ringere end forventet trods to nedjusteringer undervejs.
Driftsoverskuddet (EBIT) landede på 1,5 mia. kr. og dermed i bunden af det indikerede interval på 1,5-1,7 mia. kr., mens omsætningen med en vækst på 9 pct. lander midt i forventningen på 8-10 pct. Det justerede frie cash flow lander på 1 mia. kr. mod en forventning om 1,2 mia. kr.
Her hører det med til historien, at DFDS’ oprindelige forventning til 2024 var et EBIT på 2,1-2,4 mia. kr. og et frit cash flow på 1,5 mia. kr., hvormed det står meget klart, at 2024 bestemt ikke er gået som forventet.
Flere forhold trækker ned i år: Overtagelsen af den store tyrkiske operatør EKOL betyder, at der skal gennemføres et turnaround før break-even forventeligt nås ved årets udgang. Hertil kommer, at der er markant stigende konkurrence i Middelhavet.
I september lancerede den italienske ro-ro-operatør Grimaldi Lines en ro-ro-forbindelse mellem Trieste og Ambarli (Istanbuls vigtigste havneområde) med to søsterskibe, der hver kan transportere 500 trailere med to afgange om ugen fra hver havn.
Særligt den øgede konkurrence har kostet overraskende meget indtjening i slutningen af 2024, og det er helårseffekten heraf, der virkelig slår igennem i 2025 med et estimeret tab på op mod en halv mia. kr. De to forhold forklarer næsten hele nedgangen i EBIT fra 1,5-1,7 mia. kr. i 2024 til 1 mia. kr. i 2025.
DFDS påpeger, at man tidligere på selskabets andre ruter har formået at genskabe indtjeningen, når man er blevet ”konkurrenceudsat”, eksempelvis på den engelske kanal. Første skridt er at fjerne kapacitet på ruterne i Middelhavet og på den måde skabe en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel.
Ingen problemer med bankerne
Kombinationen af faldende indtjening og høj gæld plejer ikke at være god i forhold til bankerne. Med et gearingsnøgletal for gæld i forhold til EBITDA, som nærmer sig 4, er der kommet stigende fokus på gælden, som formentlig slutter året i 16-17 mia. kr. efter opkøbet af Ekol.
Ledelsen afviste på investormødet blankt, at det skulle skabe problemer i forhold til bankernes covenants. Der er masser af spillerum lige nu, men det blev dog også tilføjet, at kapitalreturnering til aktionærerne ikke er en prioritet lige nu. Derfor kommer der antageligt ikke udbytte i år og sikkert ikke noget aktietilbagekøb, trods den lave aktiekurs.
Den skuffende 2025-forventning har fået investorerne til at kaste DFDS-aktierne i grams, selvom aktien i forvejen var faldet betydeligt gennem 2024. Aktien startede året omkring kurs 225, og havde allerede tabt næsten 100 kr. til en kurs omkring 130, inden den nævnte meddelelse.
De skuffede investorer sendte aktien yderligere ned til en kurs på 106, som modsvarer en markedsværdi på 5,8 mia. kr., når man har modregnet de 3,97 mio. aktier svarende til 6,9 pct., som DFDS selv ejer efter gennemførelsen af aktietilbagekøbet i 2024 på 431 mio. kr.
En aktivitetsfremgang i den europæiske økonomi kan give en hjælpende hånd, når og hvis den kommer. Indtil da skal DFDS fokusere på at få orden i eget hus, men det kommer til at tage noget tid, for ellers ville man ikke allerede nu have aflyst de finansielle målsætninger for 2026/27 om en ROIC på 10 pct., gearing på 2,5 og et årligt frit cash flow på 1,5 mia. kr. Det er det mest bekymrende ved meddelelsen.
Med udsigten til et svagt 2025, en aflysning af de finansielle 2027-ambitioner og en forventelig de-prioritering af cash returns til aktionærerne, er det svært at finde noget at glæde sig over, udover den historisk lave værdiansættelse, som det nu bliver muligt at købe sig ind på.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.