Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Sådan siger kunderne om Danske Banks private banking

Morten W. Langer

onsdag 05. februar 2025 kl. 11:55

Sådan siger kunderne om Danske Banks private banking

I Økonomisk Ugebrevs årlige Private Banking Survey, omtalt i seneste ØU Finans, var Danske Bank tilbage med fremme i toppen, og den danske storbank sidder nu på over en tredjedel af alle private banking-kunder, og markedsandelen for de mest velhavende er endnu større. Chefredaktør Morten W. Langer har gravet endnu længere ned i svarene fra Danske Banks kunder.

Økonomisk Ugebrevs årlige survey af danske velhaveres syn på deres private banking omfatter svar fra 96 Danske Bank-kunder, og en tredjedel af dem har en investeringsformue på over tyve mio. kr. Resultaterne giver altså et sjældent indblik i, hvordan de mest velhavende kunder føler sig behandlet i Danske Bank.

Først og fremmest er det bemærkelsesværdigt, hvor trofaste bankens kunder er: 83 pct. af respondenterne har være fast kunde i Danske Bank i seks år eller mere. 14 pct. har været kunde i banken tre år eller mindre. Fem pct. har været kunde i et år eller mindre. Afspejler disse resultater den generelle kundeudskiftning, skifter ca. fem pct. hvert år ved en konstant markedsandel, som har været billedet de seneste 3-4 år.

Årets survey viser også, at to tredjedele af Danske Banks kunder er meget tilfredse eller tilfredse. Kun 13 pct. er meget utilfredse eller utilfredse, hvilket er lavt i forhold til de fleste andre banker. Resultaterne viser også, at en del af Danske Banks private banking-kunder også lægger forretninger i andre banker: især Jyske Bank, Nordnet, Ringkjøbing Landbobank og Nykredit.

Én pct., altså kun én af de adspurgte, oplyser ”helt sikkert” at ville skifte bank, mens andre 15 pct. overvejer det. 75 pct. af respondenterne siger, at de ikke overvejer at skifte væk fra Danske Bank, hvilket er højt i forhold til de fleste andre banker.

Som vigtigste begrundelser for at overveje et skift væk fra Danske Bank oplyser 32 pct. ”for høje omkostninger”, mens 27 pct. nævner utilfredsstillende personlig rådgivning om investeringer.

Undersøgelsen viser også, at private banking-kunderne er relativt aktive i brugen af bankens service og rådgivning: 30 pct. oplyser, at de er i kontakt med banken mindst en gang ugentligt, mens andre 37 pct. oplyser, at de er i kontakt med banken mindst en gang månedligt.

På spørgsmålet om ”Føler du, at din personlige rådgiver har tilstrækkelig indsigt i din økonomiske situation og dine behov?” svarer 54 pct. i høj grad og 17 pct. i nogen grad. 13 pct. svarer ”i mindre grad” eller ”slet ikke”.

På spørgsmålet ”Hvor tilfreds er du med den rådgivning, du modtager fra din personlige rådgiver?” er 36 pct. meget tilfredse, og andre 21 pct. er tilfredse. 26 pct. er neutrale eller har ikke en rådgiver. 19 pct. er ikke eller slet ikke tilfredse.

Nogle af respondenternes verbale kommentarer lyder sådan: ”dygtig og proaktiv og hurtig til at ekspedere”, ”Tilgængelighed, follow up, laaangsom”, ”skifter rådgiver 1-2 gange årligt”, ”Får altid svar på mine forespørgsler. Og hjælp til at investere i papirer, der i første omgang afvises som mulighed at købe.” ”Proaktiv og svarer hurtig tilbage på spørgsmål.” ”Jeg har ingen personlig rådgiver. I det mindste ved jeg det ikke.”

Et centralt forhold omkring rådgivningen er også i hvor høj grad, kundens, helst faste, rådgiver er tilgængelig. 41 pct. er meget tilfredse med tilgængeligheden, og andre 24 pct. er tilfredse. Kun 10 pct. er utilfredse eller meget utilfredse.

Årets survey viser endvidere, at den personlige rådgivning ses som det vigtigste element i de private banking-pakker, som bankerne tilbyder. Selvom de fleste Danske Bank-kunder som hovedregel er tilfredse med deres rådgiver, rådgiverens indsigt og tilgængelighed, vil de have mere ”personificeret” rådgivning. Det viser, at bankerne, der gerne vil fastholde deres private banking-kunder, og tiltrække nye kunder, skal lægge meget vægt på den direkte rådgivning med en fast rådgiver, der kender kundens økonomi. Forsøg på at automatisere (og effektivisere) ydelserne til private banking-kunder skal derfor nok doseres på en måde, så der ikke går ud over den direkte rådgivning.

Morten W. Langer

Danske Bank Private Banking

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Senioranalytiker / Porteføljemanager til infrastrukturinvesteringer
Hellerup
Kommunikationschef til Københavns Professionshøjskole
København
Dyrenes Beskyttelse søger erfaren projektleder til kampagner
Søborg
Data Scientist til nyoprettet AI-afdeling i AP Pension
København
Privatrådgiver til Djursland Bank
Lystrup
Kommunikationschef til Hospitalsstaben, Aarhus Universitetshospital
Aarhus
Controller med fokus på bæredygtighed til Koncernregnskab i Sampension
Region Hovedstaden
Sydbank søger Privatrådgiver til Kgs. Lyngby
Kgs. Lyngby

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

Køb Danmarks 100 Rigeste 2024
i lækker printudgave

Du kan købe den i 7Elevens kiosker eller bestille den hos [email protected] eller ved at ringe på +45 31323299.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank