Opdateret med kommentar fra Mærsk:
T
Topcheferne for A.P. Møller – Maersk, Nykredit og Danske Bank bliver alle lige nu misbrugt til at svindle danskere. Det sker på videoer, der florerer på de sociale medier, hvor topcheferne giver interviews til TV2 om den nye fremragende platform, alle danskere kan investere i mod at få et formidabelt afkast. Mærsk kræver nu Meta fjerne videoen.
”Du skal kun bruge 2.000 kr. for at deltage i projektet. Nu kan enhver dansker med 2.000 kr. tjene 150.000 kr.om måneden takket være denne platform.”
Sådan lyder opfordringen fra Vincent Clerc, CEO for A.P. Møller – Maersk, i et interview med TV2, der florerer på sociale medier, blandt andet Instagram.
Interviewet findes i flere versioner med forskellige angiveligt TV2-værter, der alle interviewer Vincent Clerc på dansk. Men på TV2 har de aldrig hørt om interviewet og bekræfter, at det ikke er deres værter, der optræder i indslagene. Men Vincent Clerc er rigtig nok.
TV 2 oplyser til Økonomisk Ugebrev, at ”så snart vi bliver opmærksomme på indhold, der misbruger TV 2’s ophavsret, tager vi fat i vores samarbejdspartner, Nordic Content Protection, som bistår TV 2 med at få fjernet indhold, der krænker TV 2’s rettigheder”.
Og det kræver ikke mange studier i interviewet for at se og høre, at der er tale om deepfake videoer, hvor der bruges kunstig intelligens til at skabe et video-interview, hvor mundbevægelserne forsøges matchet, så de passer til det udtalte ord, og dermed får videoen til at fremstå som om, at Vincent Clerc står i et interview og anbefaler en investering.
Kendte misbrugt
Det er ikke kun Vincent Clerc, der bliver misbrugt til at forsøge at svindle danskere, men også CEO fra Nykredit Michael Rasmussen optræder med navn og billede og det samme gør CEO Carsten Egeriis fra Danske Bank.
Tidligere har det ellers været kendte personligheder som TV2’s egen vært Divya Das, tidligere tv-vært Jes Dorph-Petersen eller Anders Lund Madsen, der kunne se deres ansigt afbilledet i falske artikler, hvor de ”afslørede” deres hemmelige investeringer, som andre også kunne få gavn af.
Artiklerne er ofte nemme at gennemskue, men alle har de oplevet at blive kontaktet af andre mennesker for at høre, om det nu også var rigtigt, det de blev citeret for i artiklerne.
”Et er at blive misbrugt i de kampagner med fake news, men noget andet er, at der måske sidder nogen, som tror, at jeg kunne finde på at foreslå en eller anden form for investering, som de skulle gøre brug af” har Divya Das tidligere udtalt.
Alle tre har forgæves forsøgt at få kontakt med de sociale medier for at stoppe misbruget af deres navn. Men uden held.
Kræver video fjernet
Men måske har Instagram og Meta mere respekt for Mærsk og deres økonomiske muskler. Mærsk vil nu kræve, at Instagram fjerner videoen.
”Vi overvåger løbende misbrug af vores brand, logo og ledelse på sociale medier. Det er et område vi har fokus på, og vi er opmærksomme på at misbrug formentlig vil tiltage blandt andet på grund af muligheden for at lave AI generede videoer. Når vi bliver opmærksomme på misbrug, tager vi kontakt til den relevante platform og anmoder om at få det pågældende indhold taget ned. I dette tilfælde anmoder vi Meta om at fjerne videoen” lyder det i et skriftligt svar fra A.P. Møller – Mærsk.
Misbrugt
Det samme er tilfældet i alle de tre store danske virksomheder, hvor sagerne nu er overgivet til dels den juridiske og den tekniske afdeling for at finde ud af, hvordan de bedst, nemmest og ikke mindst hurtigst får de sociale medier til at reagere og stoppet de vildledende videoer.
I Danske Bank har chefen for svindelbekæmpelse dog lagt mærke til en specielt ting ved videoerne.
”Godt nok bliver der talt dansk. Men i interviewet tales der om, hvordan denne platform kan gøre investorerne rige og samtidig udrydde fattigdom og nød i Danmark. Der tales om, at investorernes børn og familie vil få råd til den bedst mulig uddannelse, og det er jo emner, der ikke er aktuelle i Danmark. Og af samme grund vil ingen forsøge at lokke investorer med de begrundelser”
”Jeg tror derfor, at det er en udenlandsk tekst, der er forfattet meget generelt, men hvor man så har kunnet få programmet til at indsætte de lokale valutaer. Så det vil ikke undre mig, hvis CEO for andre store europæiske virksomheder også bliver udsat for disse videoer” siger Niels Halse, chef for svindelbekæmpelse i Danske Bank
På TV2 har de ingen forhåbninger om, at de sociale medier vil stoppe sådanne svindel-videoer.
”Det må desværre forventes, at der kommer mere af den type indhold, og at det bliver sværere at spotte, hvad der er falsk. Netop derfor lavede TV 2 i slutningen af sidste år kampagnen ’Fake news for real news’ for at styrke bevidstheden om troværdige nyhedskilder og klæde os på til at kunne skelne falske nyheder fra rigtige nyheder.” svarer TV-stationen i en mail til Økonomisk Ugebrev.