DFDS har offentliggjort sine foreløbige tal for 2024 og fastholder sin guidance for 2025, med EBIT forventet at være omkring DKK 1 milliard, hvilket er et fald fra DKK 1,5 milliarder i 2024. Dette fald skyldes primært øget konkurrence i Middelhavet, hvor Grimaldi har øget kapaciteten. Virksomhedens netto gæld til EBITDA er steget til 3,9x ved udgangen af 2024, op fra 3,3x ved udgangen af Q3 2024 og 2,9x ved slutningen af 2023. Den store stigning i gearing i Q4 2024 skyldes afslutningen af opkøbet af EKOL Logistics for DKK 1,4 milliarder. DFDS fastholder sit langsigtede mål om at reducere gæld/EBITDA-forholdet til 2-3x, men bemærker, at det ikke vil være muligt at nå dette mål i 2025.
Virksomhedens BBB- kreditvurdering fra Scope kan blive under pres, da Scope kunne nedjustere vurderingen, hvis den justerede gæld/EBITDA forbliver over 3,5x. DFDS har også bekræftet, at der ikke vil blive uddelt kapital til aktionærerne i 2025, og at selskabet overvejer at frasælge ikke-kerneaktiver. På trods af disse udfordringer vurderes dagens udmelding som kreditneutral, da både guidance for 2025 og stigningen i gælden var ventet. Det skal dog bemærkes, at DFDS kan stå overfor vedvarende pres på indtjeningen i de kommende kvartaler og år, især da Grimaldi fortsætter med at forsvare sit hjemmemarked og har betydelige finansielle ressourcer. Derudover har DFDS store kapitaludgiftsplaner i de kommende år, hvilket sandsynligvis vil forsinke en hurtig nedbringelse af gælden. På den positive side har DFDS en samlet likviditet på DKK 3,4 milliarder, hvoraf DKK 1,8 milliarder er ubenyttede kreditfaciliteter, og med en relativt lav kortfristet gæld (DKK 1,6 milliarder) har DFDS tid til at justere sin forretningsmodel for at imødekomme den skærpede konkurrence i Middelhavet – sandsynligvis ved at reducere kapaciteten. Samlet set forventes der ikke væsentlige ændringer i kreditspreadene som følge af Q4-rapporten.
Den fulde kommentar kan læses her.
Bearbejdet til dansk.