North Media offentliggør i dag sine foreløbige resultater for 2024, som viser en lavere omsætning og driftsresultat (EBIT) end tidligere forventet. Årsagen til nedgangen er primært en nedskrivning af aktiver vedrørende SDR Svensk Direktreklam, som blev nedskrevet med 155 mio. kr. Denne nedskrivning påvirker ikke likviditeten, men medfører en reduktion i selskabets samlede aktiver.
I 2024 steg omsætningen i Last Mile-segmentet, som omfatter FK Distribution og SDR Svensk Direktreklam, med 49% til 1.168 mio. kr., drevet af opkøbet af SDR Svensk Direktreklam. Dog var den justerede omsætning flad, og EBITDA faldt med 5% til 157 mio. kr., hovedsageligt på grund af integrationsomkostninger og øgede lønudgifter. Det samlede EBIT-resultat blev negativt, påvirket af nedskrivningen på SDR Svensk Direktreklam.
I Digital Services-segmentet, der omfatter BoligPortal, Bekey og MineTilbud, steg omsætningen med 3% til 134 mio. kr., drevet af BoligPortal. Dog faldt EBITDA med 57%, hvilket afspejler de fortsatte omkostninger ved etableringen af Bekey og udviklingen af en samlet platform for BoligPortal.
North Media har besluttet ikke at udbetale udbytte for 2024, da det ikke afspejler den ordnede drift. Selskabets udbyttepolitik vil dog fortsat være baseret på den ordinære drift.
For 2025 forventer North Media en stabil omsætning i Last Mile, men et faldende EBIT-resultat, primært på grund af lavere volumen i FK Distribution og fortsatte integrationsomkostninger i SDR Svensk Direktreklam. I Digital Services-segmentet forventes en mindre fremgang i EBIT på tværs af forretningerne. Selskabet har også udsat offentliggørelsen af den endelige årsrapport for 2024 og de detaljerede finansielle forventninger til 2025 til den 14. marts 2025, grundet arbejdet med værdiansættelsen af SDR Svensk Direktreklam.
North Media har positioneret sig til at fortsætte væksten på lang sigt med sine nøgleplatforme, selvom de økonomiske forhold i 2025 forventes at medføre udfordringer på kort sigt.