Erhvervsminister Morten Bødskov har nu lovet Folketingets Erhvervsudvalg, at han vil arbejde for at forbedre konkurrencen og gennemsigtigheden i banksektoren. Det har tidligere S-regeringer også gjort. Denne gang ser det ud til, at der er konkrete handlepunkter på bordet. Stor opbakning til politisk initiativ, viser Økonomisk Ugebrevs årlige etik survey. Chefredaktør Morten W. Langer har set på sagen
”Konkurrencen er ikke stærk nok, og det er for uigennemsigtigt og besværligt at være bankkunde.”
Sådan sagde erhvervsminister Morten Bødskov forleden på et samråd med Folketingets Erhvervsudvalg om konkurrencen i banksektoren. Det fremgår af et talepapir, oversendt til Erhvervsudvalget. Ministeren påpegede, at der de seneste år er taget nogle initiativer til at forbedre gennemsigtigheden om priser og vilkår i bankerne. Bl.a. prisportalen pengepriser.dk, eBankskifte, der skal gøre det lettere at skifte bank, Finanstilsynets undersøgelse af bankernes rådgivning og ”5 spørgsmål til din bankrådgiver”.
Men der kan gøre mere, bl.a. fordi danskerne tilsyneladende fortsat har svært ved at finde frem til de bedste bankvilkår.
”Der er mange penge at spare for almindelige familier. Derfor er jeg i gang med at se på, hvordan vi kan forbedre gennemsigtigheden og konkurrencen i den finansielle sektor yderligere. Så kunderne får bedre og mere fordelagtige bankprodukter og bedre vilkår. Det kan og skal nemlig blive bedre,” sagde han.
Ministeren er om nødvendigt parat til at gennemføre ny lovgivning: ”Med de gode rammer, som bankerne har for at drive virksomhed, og den høje indtjening, som bankerne har, mener jeg både, at bankerne har forpligtelsen og mulighederne til at stille deres kunder bedre. Og som sagt er jeg ved at se på, hvad vi kan gøre. Og jeg er klar til lovgivningsmæssige tiltag, hvis det skulle vise sig nødvendigt.”
På baggrund af ministerens udmeldinger har Økonomisk Ugebrev i det årlige Etik Survey stillet spørgsmålet om holdningen til konkurrencen i sektoren. 73 pct. svarer, at de er enige med ministeren i, at gennemsigtigheden omkring bankernes priser og vilkår bør forbedres. Ni pct. svarer, at de er uenige.
En af kommentarerne lyder sådan: ”Generelt trænger banksektoren til langt større konkurrence på pris, gebyrer, renter og vilkår, samt har behov en større og strengere kontrol heraf. Når Nationalbanken sænker eller hæver renten, bør og skal bankerne følge seneste 30 dage senere, og ikke 3-6 måneder senere. Derudover trænger bankbranchen til at omskrive deres kommunikation til kunderne i et forståeligt sprog uden alle de interne faglige ord, udtryk og sprog, så alle har en langt større og bedre forståelse af kommunikationen og deres valg herefter.”
Andre kommentarer lyder sådan: ”Ministeren skal holde sine fingre væk fra dette. Der er kun baseret i kommunisme at ministre skal blande sig i hvordan virksomheder drives.”, ”savner ikke gennemsigtighed, men det burde være nemmere at skifte bank.” Og endelig indikerer en respondent, at ministeren ikke mener udmeldingen alvorligt: ”Erhvervsministeren er en dikkende lammehale, der er i lommen på Finans Danmark.”
Skattely og skattespekulation
I et andet spørgsmål i årets Etik Survey spørges, om virksomhedernes topledelser skal have mere fokus på kundevilkår og gennemsigtighed. Her svarer 58 pct., at der er behov og stort behov for yderligere fokus.
I forhold til fem andre svarmuligheder i dette spørgsmål er der kun en enkelt valgmulighed, som får højere svar-pct. omkring ”mere behov”. Det handler om ”skattely og skattespekulation”, hvor 64 pct. svarer behov for mere fokus. Eksempelvis mere fokus på toplederlønninger kommer først ind på en tredjeplads med 44 pct..
I samrådet i Folketingets Erhvervsudvalg sagde ministeren også, at ”… konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderede i 2022, at gennemsigtigheden på bankmarkedet er for dårlig, og at konkurrencen kan forbedres til gavn for forbrugerne. De fandt blandt andet, at 4 ud af 10 bankkunder ikke kunne finde oplysninger om prisen for at være kunde i deres nuværende bank.”
Videre hed det: ”Bankrådgiveren har derimod dyb indsigt i kundernes privatøkonomi. Det betyder, at mange kunder befinder sig i en skæv forhandlingssituation, når man går ned i banken. Og det peger på, at de eksisterende krav, om hvilke oplysninger kunderne skal have, ikke virker. Derfor mener jeg, at det skal være nemmere at gennemskue sine omkostninger i banken.”
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.